Dlouhodobě vede v prodejích ojetých aut s velkým náskokem Škoda, která měla loni podíl 23 procent. Na druhé a třetí pozici následují tradiční značky v oblasti ojetin – VolkswagenFord.

Progresivními značkami, které se postupně posunují nahoru v žebříčku, jsou Kia a Hyundai.

Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 190 900 korun, o pět tisíc méně než předloni. Průměrné stáří loni prodaných vozidel bylo 9,8 roku. Nejpopulárnější barvy byly bílá, černá a stříbrná.

„Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2016 byla 161 tisíc kilometrů. Vzhledem k tomu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 tisíc kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 201 tisíc kilometrů,” uvedla Cebia.

Konec intervencí zlevní dovoz

Na trhu stále výrazně převládají vozidla původem z ČR. Ojeté vozy se pak nejčastěji dovážejí tradičně z Německa a často také z Itálie. Dovoz ojetin meziročně stoupl o devět procent.

„Dynamika růstu dovozu se v průběhu loňského roku snižovala. Vzhledem k tomu, že dovážené ojetiny jsou z pohledu transparentnosti jejich historie více rizikové
než ojeté vozy českého původu, jedná se o pozitivní trend. Lze ale
očekávat, že s avizovaným ukončením regulace kurzu koruny k euru ze strany ČNB se sníží i cena dovážených ojetin,” řekl ředitel Cebia Martin Pajer.

Ukončení intervencí ČNB očekávají někteří ekonomové už v letošním druhém čtvrtletí, jiní až na přelomu třetího a čtvrtého kvartálu. Pro dřívější ukončení intervencí mluví vývoj inflace, která v prosinci dosáhla dvouprocentního cíle ČNB.