"Prodeje o tomto víkendu výrazně překonaly ten předchozí. Ve srovnání s běžným víkendem v roce jsou tržby vyšší o několik desítek procent. V některých kategoriích jde až o 70procentní nárůsty," řekla ČTK mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Proti předchozím adventním víkendům se změnil obsah nákupních košíků. Zákazníci nekupují jenom dárky, ale zvýšené prodeje jsou patrné především u potravin na sváteční tabuli, a sice ryb, sýrů, masa, alkoholu nebo exotických plodů a sušeného ovoce. Několikanásobně rostou prodeje vinných klobás a ručně pletených vánoček a věnců a cukroví, které si zákazníci objednávají také na váhu. Zájem je o různé druhy alkoholu, lidé proti loňskému roku více investují do dárkových balení prémiových rumů a bylinných likérů, dodala Hobíková.

Vyšší návštěvnost i tržby během posledního adventního víkendu ve srovnání s loňskem potvrzuje také nákupní centrum Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku. "Počet návštěvníků se o víkendu vyšplhal na více než 20 000, proti loňsku jde o nárůst o 16 procent," uvedla marketingová manažerka centra Anna Karásková. Podobně rostly i útraty zákazníků. Vedle klasické zimní kolekce Češi na Vánoce více nakupují i oděvy a obuv pro sportovní vyžití a outdoorové aktivity, dodala.

Prodejny Euronics zaznamenaly proti minulému víkendu 43procentní nárůst tržeb, v e-shopu to bylo více jak 30 procent. "V pořadí nejprodávanějších položek za tento víkend silně dominují mobilní telefony a tablety, na prodejnách také elektrické zubní kartáčky, u kterých zaznamenáváme dlouhodobý nárůst prodejů," upozornila mluvčí Euronics Lenka Mastešová.

Žně mají i e-shopy

Tržby e-shopu Kasa.cz tento adventní víkend v porovnání se stejným obdobím minulého roku narostly o více než 60 procent. Ve srovnání s minulým adventním víkendem letošního roku jsou tržby vyšší o více než 30 procent. Největší obrat a nárůst je tradičně v kategorii mobilních telefonů, notebooků, LED televizí nebo sušiček prádla. Nárůst ale Kasa.cz eviduje také u herních konzolí, kuchyňských robotů nebo kávovarů, doplnil produktový manažer firmy Petr Štursa.

V Alze rostly podle očekávání nákupy v průběhu celého týdne. Denní nákupní rekord padl ve čtvrtek, v závěru týdne bylo dokonce překročeno historické týdenní maximum, kdy v Alze zákazníci za jediný týden nakoupili za více než miliardu korun. Hitem tohoto týdne byly opět herní konzole, herní počítače a notebooky. Výrazně vzrostl zájem o špičkové mobilní telefony, poznamenal ředitel marketingu Alza.cz Karel Kučera.

Také Slevomat zažil nejsilnější týden v roce. Meziročně prodeje byly o 30 procent vyšší. Zájem nakupujících se přesunul podle ředitelky firmy Marie Chytilové od klasického zboží, spíše k zážitkům a cestování. Mezi nejvyhledávanější věci tak patří adrenalinové zážitky, jako například střelba na střelnici, dále masáže, degustační menu ve výběrových restauracích či wellness pobyty. Do prodejů pomalu začínají promlouvat i novoroční předsevzetí, roste tedy zájem o sportovní aktivity a také oblíbené permanentky do fitness, podotkla.