„Budeme muset zdražit, zatím nemohu říci o kolik,” řekl Novinkám číšník v pražské restauraci Sokolovna. Další z pracovníků restaurace upozornil na komplikace, když lidé včas neohlásí, že budou platit zvlášť a jeden z nich kartou.

Do EET je zatím zapojeno podle DIČ 36 014 podnikatelů. Podle dřívějších odhadů správy se týká první vlna EET zhruba 40 tisíc podnikatelů. Restauratéři a hoteliéři od půlnoci do 9 hodin odeslali na servery Finanční správy 468 tisíc účtenek

„Provoz EET běží plynule, bez problémů. Doba odezvy centrálního systému je v průměru hluboko pod jednou sekundou, dokonce méně než desetina sekundy,” uvedla Petlachová.

Podnikatelé za podpory Hospodářské komory ČR usilovali o odložení startu EET o měsíc, ministr financí Andrej Babiš (ANO) ale nakonec trval na původním harmonogramu.

„Nejsme připojeni, nemůžeme otevřít”

S problémy se potýkali například zaměstnanci pražské kavárny Liberál blízko stanice metra Vltavská. Obsluha podniku sdělila, že systém EET mají, ale nefunguje jim. Zákazníci se mohli na papíru na stažené roletě dočíst: „Bohužel nejsme připojeni, tudíž nemůžeme otevřít“.

„Se zařízením na EET jsme si vyzkoušeli pracovat už tři dny před ostrým spuštěním aplikace. V průměru jsme také už před několika týdny drobně zvedli ceny jídel zhruba o dvě koruny, takže pro naše zákazníky se prvním prosincem nejedná o žádný šok. Jen si občas mnozí štamgasti dělají legraci, že si musí z tak slavného dne nechat účtenku na památku,“ poznamenal číšník Pavel Novák z brněnské restaurace Podloubí, která je vyhledávaná především během obědů kvůli domácí kuchyni.

Číšník Pavel Novák z brněnské restaurace Podloubí

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Čas jakožto nejdražší komoditu EET rozhodně nešetří. „Problémy mi to nedělá. V porovnání s klasickým kasírováním je to ale mnohem pomalejší, zvlášť když chce platit několik hostů najednou. To aby pomalu stáli frontu u pokladny,“ zhodnotil první zkušenosti s EET číšník v královéhradeckém Bowling baru.

„Zdražování pod záminkou EET postihne jenom spotřebitele. Ten, kdo nyní zdražuje, vesměs nepřiznával všechny tržby, jednoduše kradl,“ míní nájemce další restaurace v Hradci Králové.

Řada hospod označila EET za poslední kapku v již nyní dost náročném oboru podnikání, kvůli které se rozhodla ukončit provoz. Jiní hospodští už zdražili nebo se na to chystají. [celá zpráva]

Jako nešťastný označil zvolený termín zavedení EET majitel restaurace Drápal v centru Olomouce František Lorenc. „Mělo se to nechat na leden, v prosinci bývá největší frmol,” řekl.

Fáze zavádění elektronické evidence tržeb
 Termín spuštěníObor činnosti
1. fáze1. 12. 2016ubytovací a stravovací služby
2. fáze1. 3. 2017maloobchod a velkoobchod
3. fáze1. 3. 2018ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, např. svobodná povolání, doprava, zemědělství
4. fáze1. 6. 2018vybraná řemesla a výrobní činnosti

Od půlnoci se týká EET také ubytovacích zařízení. Hotely zatím žádné problémy nehlásily.

Podle ředitele Olympik Hotels Vlastislava Šose systém funguje bez větších potíží. Odezva systému ale byla v jednu chvíli i šest vteřin, což je podle něj zřejmě způsobeno internetovým připojením hotelu.

Vláda si od evidence slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků.