Indikátor důvěry spotřebitelů se meziměsíčně mírně snížil o jeden bod na hodnotu 107,9. [celá zpráva]

Ve srovnání s listopadem 2015 jsou souhrnný indikátor důvěry, indikátor důvěry podnikatelů a indikátor důvěry spotřebitelů vyšší.

Spotřebitelé jsou ochotni stále více utrácet s tím, jak klesá nezaměstnanost a naproti tomu se zvyšují reálné mzdy.Petr Dufek, ČSOB

„Celková důvěra v českou ekonomiku se v listopadu dostala na svoji nejvyšší úroveň od května 2008. Optimismus roste v podnikatelské sféře. Souvisí s rozptýlením nejistoty, která panovala před americkými prezidentskými volbami,” komentoval výsledky průzkumu pro Novinky ekonom skupiny Roklen Lukáš Kovanda.

„Jejich výsledek – vítězství republikána Donalda Trumpa – zatím na vyspělé trhy dopadá překvapivě pozitivně,” připomněl.

Podnikatelé nejoptimističtější od října 2008

„Čeští podnikatelé tak sdílí nejvyšší míru optimismu ohledně ekonomické situace od července 2008, tedy rovněž ještě od doby před propuknutím světové finanční krize,” uvedl Kovanda.

„Jejich dobré náladě pochopitelně svědčí i pokračující solidní výkon tuzemské ekonomiky, stejně jako přetrvávající naděje, že ani dopad vystoupení Británie z Evropské unie – další velké téma letošního roku – by nemuselo mít tak negativní dopad, jak mnozí očekávali, zvláště, když je reálnou možností jeho mírnější varianta, takzvaný soft brexit,” domívá se.

Optimismus roste v podnikatelské sféře. Souvisí s rozptýlením nejistoty, která panovala před americkými prezidentskými volbami.Lukáš Kovanda, Roklen

Indikátor spotřebitelské důvěry se v listopadu meziměsíčně zvýšil o bod na hodnotu 107,9. Obavy ze zvýšení nezaměstnanosti se mírně zvýšily.

Spotřebitelská důvěra poklesla

„Spotřebitelská důvěra se na rozdíl od té podnikatelské sice nepatrně propadla, i tak však vykázala svůj letošní třetí nejlepší výsledek,” zdůraznil Kovanda.

„V příštím měsíci důvěru spotřebitelů podpoří výplata bonusů a dalších celoročních odměn, které budou letos ve firmách a podnicích poměrně štědré – právě z důvodu pokračujícího růstu tuzemské ekonomiky,“ domnívá se.

Nálada ve stavebnictví se zlepšuje

Mezi podnikateli ve vybraných odvětvích služeb se důvěra oproti říjnu zvýšila o 2,1 bodu na 97,7, v průmyslu dokonce o 2,5 bodu na 99. Zvýšila se i důvěra ve stavebnictví.

Stavebnictví podle odborníků dlouhodobě trpí nedostatkem investic. I tak se důvěra ve stavebnictví v listopadu meziměsíčně zvýšila o 4,6 bodu na hodnotu 79,1. Respondenti očekávají pro příští tři měsíce růst tempa stavební činnosti a růst zaměstnanosti.

Očekávání vývoje ekonomické situace pro období příštích tří měsíců se však téměř nezměnila, pro období příštích šesti měsíců se dokonce snížilo. Kromě toho je důvěra podnikatelů ve stavebnictví oproti listopadu 2015 nižší.

Setrvale dobrá nálada v odvětví obchodu

Nálada v odvětví obchodu je i nadále výborná. „Ostatně jaká jiná by mohla být, když vezmeme v úvahu, jak rychle a vlastně i nepřetržitě rostou tržby v maloobchodě. Spotřebitelé jsou ochotni stále více utrácet s tím, jak klesá nezaměstnanost a naproti tomu se zvyšují reálné mzdy,” řekl Novinkám analytik ČSOB Petr Dufek.

„A nikoliv jen ty průměrné, na které dosáhne jen málokdo, ale především ty mediánové – ať už napříč jednotlivými sektory, kvalifikacemi či věkem zaměstnanců,” dodal.

V listopadu se indikátor důvěry v odvětví obchodu meziměsíčně zvýšil o 1,6 bodu na hodnotu 101,2. Hodnocení současné ekonomické situace respondentů se meziměsíčně téměř nezměnilo. Zásoby zboží se snížily. Celkově je důvěra v obchodě oproti minulému roku rovněž vyšší.