Úřad správní řízení zahájil v pátek. "Jeho předmětem bude zejména posouzení, zda byly splněny zákonné podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění," uvedl Rafaj.

V dokumentu, který jeho podřízení poslali STAN, je pak výslovně uvedeno, že úřad získal pochybnosti "o souladu postupu zadavatele se zákonem".

Hnutí STAN na svém webu minulý týden uvedlo, že stále trvá základní připomínka, kterou ke smlouvě má. Stát prý prodlužuje bez výběrového řízení kontrakt v řádu miliard, a to jen proto, že ministerstvo dopravy několik let nedělalo vůbec nic.

Argumentem podle nich není ani fakt, že stát při prodloužení smlouvy vyjednal s Kapschem slevu. "Domníváme se, že úspora by při řádném transparentním výběrovém řízení mohla být ještě větší," uvedl na webu hnutí šéf STAN Petr Gazdík.

Podpis v neděli

Ministerstvo dopravy dohodu s dosavadním provozovatelem mýtného podepsalo koncem srpna. Prodloužením dosavadní smlouvy podle ministra Dana Ťoka (ANO) otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

Dodatky s Kapschem nepodepsal ministr Ťok, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva. Podpis proběhl v neděli.

Pravicová opozice uzavření dodatku na provoz mýtného systému kritizovala. ODS to označila za selhání ministra dopravy, podle TOP 09 tím vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží.

První podnět ve věci mýta podal STAN na antimonopolní úřad už v červenci. ÚOHS ale uvedl, že správní řízení může zahájit až po podpisu smlouvy s Kapschem. STAN poté podal podnět znovu.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení.