Z pohledu férového a oboustranně vyváženého přístupu vůči dodavatelům nejlépe vyšly řetězce Coop, Globus a Billa, naopak nejhůře Lidl a Kaufland.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

Zhruba třetina ze 164 dotazovaných dodavatelů uvedla, že má zkušenost s psychickým vydíráním, vulgárním, arogantním nebo jinak nevhodným jednáním. S některou z negativních praktik se podle průzkumu setkalo celkem 83 procent dodavatelů.

"Nad tím by se měla obchodní oddělení řetězců asi více zamýšlet," řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Obchodníci kritiku odmítají

Svaz obchodu a cestovního ruchu uvedl, že průzkum byl proveden na málo reprezentativním vzorku respondentů. Řetězce navíc nebyly do zmíněného průzkumu přizvány a neměly šanci se vyjádřit k praktikám jednání protistran.

"Pokud by byly řetězce dotázány, možná bychom byli překvapeni, že i oni se necítí jako rovnocenný obchodní partner při jednání s některými dodavateli," uvedla mluvčí svazu Irena Vlčková.

Kritiku odmítá i společnost Lidl. "Naši dodavatelé naopak oceňují seriózní a férový přístup z naší strany, který máme zakotven přímo ve firemních zásadách," uvedla mluvčí Zuzana Holá. Podle ní řetězec jako jeden z mála ještě před zavedením novely zákona o významné tržní síle obchodoval s dodavateli pouze v čistých cenách. "Tudíž bez jakýchkoliv bonusů, stejně jako jsme neměli zavedeny vratky neprodaného zboží," dodala Holá.

Zákon nepomohl

Dodavatelům se nelíbí například to, že řetězce mohou objednat podle smlouvy jakékoliv množství výrobků a oni je musí pod sankcí dodat. Na druhou stranu ale 73 procent respondentů nemá žádnou garanci ročního objemu odebraného zboží. Většina dodavatelů hodnotí obsah svých rámcových smluv z hlediska postihů za nevyvážené.

Také tvrdí, že situace se po začátku účinnosti zákona o významné tržní síle nezměnila. Jen 11 procent respondentů si myslí, že zlepšila vyjednávací pozici dodavatelů.

Podle ministra je na hodnocení novely zákona zatím brzy.