Kontroly UBA by se měly zaměřit na vozy s dieselovým motorem a přímo na silnicích by měly hodnotit, nakolik odpovídají oficiálním hodnotám naměřeným v laboratořích. Pokud je překročí, hodlá UBA zakazovat takovým modelům vjezd do center měst.

"V mimořádně zatížených vnitřních částech měst rozhodně nemají dieselová auta žádnou budoucnost," řekla předsedkyně UBA Maria Krautzbergerová.

Ministr dopravy Dobrindt se ale k plánům UBA staví zdrženlivě. "Příslušným úřadem pro tuto záležitost je Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA)," řekl v pondělí. KBA podle něj už sám připravuje mobilní kontroly, které umožní měření emisí v reálném provozu.

UBA svou iniciativou reaguje na skandál s falšováním údajů o emisích, který loni propukl u koncernu Volkswagen. Automobilka přiznala, že do 11 miliónů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

V samotném Německu musí kvůli emisnímu skandálu svolat k opravě kolem 2,4 miliónu vozů.

Německé úřady při pozdějších testech emisí odhalily podezřele vysoké úrovně oxidu uhličitého (CO2) u 30 z 53 naftových modelů prověřovaných v reakci na emisní skandál Volkswagenu.