"Věříme, že chuťovou změnu lidé přivítají a ocení. Pro nás je to jedna z příležitostí k dalšímu růstu na domácím trhu kolových nápojů, kde se nám již v posledních letech podařilo zvýšit podíl na současných přibližně 15 procent," řekl generální ředitel PepsiCo ČR Josef Neumann.

„Na českém trhu by měla být většina Pepsi s cukernou recepturou přibližně za měsíc,“ dodal. V některých obchodech je už nyní. Zda obsahuje cukr nebo sirup, zjistí zákazník na etiketě.

Zatímco řepný cukr je vyráběný z řepy, glukózo-fruktózové sirupy se vyrábějí z obilného škrobu, nejčastěji z kukuřice či pšenice.

Rozdíl je minimální, tvrdí Coca-Cola

Fruktózo-glukózové sirupy se v potravinářském průmyslu používají ve velké míře - kromě nápojů například i v sušenkách, pečivu, müsli, jogurtech a dalších potravinách. Sirup je levnější než cukr. O tom, které sladidlo je relativně „zdravější”, se vedou vášnivé diskuse.

Zatímco PepsiCo přeje svým zákazníkům lepší chuť, konkurenční Coca-Cola tvrdí, je rozdíl mezi sladidly je minimální. Coca-Cola používá v ČR pro svůj hlavní produkt glukózo-fruktózový sirup.

"Sladidlem může být zmíněná sacharóza, pocházející z řepného či třtinového cukru, anebo fruktózo-glukózový sirup vyráběný z kukuřice, jako tomu je u nás, nebo například v zemi vzniku nápoje Coca-Cola, tedy ve Spojených státech amerických. V Evropě je v tomto složení nápoj prodáván například ve Španělsku, v Bulharsku či u našich sousedů na Slovensku," uvedl za firmu Milan Luzum.

Mají Němci a Češi rozdílné chutě?

Loni v červenci Pepsi reagovala na kritiku, podle které se podobné výrobky na českém trhu sladily právě sirupem, kdežto v Německu cukrem. Tehdy tvrdila, že si to přejí zákazníci.

"Chuťové a cenové preference by neměly být obecně používaným argumentem pro rozdíly v případě značkových výrobků, které se prezentují stejným marketingem," uvedla tehdy europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD).

PepsiCo předloni vzrostly tržby v Česku o čtvrtinu na 2,08 miliardy korun. Společnost se z téměř 33miliónové ztráty v roce 2013 dostala do zisku 37,7 miliónu korun. Konkurenční Coca-Cola HBC ČR předloni podle auditovaných výsledků zvýšila čistý zisk meziročně o víc než třetinu na 331 miliónů korun. Tržby jí ve stejném období meziročně klesly z 5,9 miliardy na 5,5 miliardy korun.