Tuto cenu akceptuje i Evropská komise, na kterou se kvůli obavě z možného podezření z neoprávněné podpory obrátilo ministerstvo dopravy. I čekání na posudek z Bruselu přispělo k odkladu převodu, který se chystá již několik let.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

"Jsem velmi rád, že tento materiál byl schválen. Tímto krokem se vytváří předpoklad k dokončení transformace ČD. A myslím si, že je to krok správným směrem a umožní se ČD věnovat svému hlavnímu podnikání, což je osobní přeprava," uvedl Ťok.

S převodem majetku musí ještě souhlasit řídící orgány ČD. Zda se tak stane, zatím není docela jisté, protože dráhy původně za převod nádraží požadovaly šest až osm miliard korun a Bruselem schválenou částku považují za nízkou.

Kromě toho musí orgány drah řešit i žalobu od společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury. Ta zpochybňuje cenu za převod kolejí z Českých drah na SŽDC v roce 2008 a požaduje, aby ČD vrátily zhruba sedm miliard korun.

Důvodem je rozdíl v oceňování majetku státního dopravce. Zatímco koleje a další pozemky, které ČD převáděly v roce 2008, byly prodávány za účetní hodnotu, nynější nádraží se stát chystá prodat za tzv. cenu soukromého investora. Jde o sumu, kterou by byl ochotný za tento majetek zaplatit soukromý investor, a která je výrazně nižší než účetní hodnota majetku.

Polovina nádraží potřebuje větší rekonstrukci

Převod se týká zhruba tisícovky nádraží, převedena ale nebudou všechna. Plán nezahrnuje ty budovy, kde jsou komplikované vlastnické vztahy, například budovu Masarykova nádraží, které vlastní ČD spolu s Pentou, nebo budovu brněnského nádraží, kde zatím není rozhodnuto o zvažované variantě přesunu.

Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy korun a opravit 200 nejvytíženějších nádraží v zemi.

Nádraží měla být opravená do tří let poté, co budou převedena do majetku SŽDC. Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1 600 objektů, z nichž zhruba tisíc je nádražních budov. Rozsáhlejší rekonstrukci potřebuje více než polovina. ČD kvůli chystanému převodu v posledních letech prováděly jen nejnutnější opravy.