Celkový objem trhu s ojetými auty v Česku činí ročně 127 miliard korun, což je třikrát víc než objem trhu s novými auty.

„Apelujeme na přísnější zákony, zavedení ochrany proti přetočení tachometru ze strany výrobců, evidenci stavu kilometrů při každém servisu vozu a kilometrovou databanku pro celou Evropskou unii," uvedl na tiskové konferenci Petr Vomáčka z ÚAMK.

Podle provozního ředitele autobazaru AAA AUTO Petra Vaněčka by tento problém vyřešilo zavedení celoevropské databáze historie vozů, která by zahrnovala veškeré dostupné informace o vozidle od výrobců přes servisy, STK, asistenční služby po pojišťovny a leasingové společnosti. „Pokud by byl vůz 'pod dohledem' po celou dobu své životnosti, byly by podvody s kilometry omezeny na naprosto minimální míru,” dodal Vaněček.

Stočené o 200 tisíc kilometrů

Loni se v ČR prodalo přes 600 tisíc ojetých osobních vozidel, což je meziročně o deset procent víc. Až 80 procent individuálně dovezených aut ze zahraničí má podle odhadů autoklubu ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR stočený tachometr.

Že se se stáčením tachometrů podvádí ve velkém, potvrdila i jarní kontrola České obchodní inspekce (ČOI). Porušení předpisů zjistili kontroloři u dvou třetin kontrolovaných bazarů. Odhalili případy, kdy byl tachometr stočený o více než 200 tisíc kilometrů. Vedle zkreslování najetých kilometrů uváděli prodejci u nabízených vozidel také nepravdivé údaje zejména o tom, že vozidlo nebylo havarované, a také o počtu předchozích majitelů. [celá zpráva]

Přístroj na stáčení jde sehnat za čtyři tisíce

Poznat stočení je přitom pro laika velice obtížné, s odhalováním tohoto podvodu mají problémy i profesionální prodejci. Na Slovensku je situace podobná jako v ČR – až polovina ojetin tam má také „stočený" tachometr. Celkově se tak jedná o zhruba 145 tisíc takto upravených vozidel.

I v Německu se počet ujetých kilometrů u ojetin upravuje. Podle odhadů tamních dopravních expertů je „stočeno" každý rok 30 procent prodávaných ojetin. Celkově jde o 1,8 miliónu vozů ročně. Kupující v Německu tak zaplatí navíc 5,4 miliardy eur (v přepočtu 147 miliard Kč).

Průzkum ÚAMK potvrdil, že na trhu se běžně prodávají přístroje, které umožňují stáčení kilometrů. Další skrytou funkcí těchto přístrojů je přenastavení řídicí jednotky vozidla. Jejich ceny se pohybují od čtyř do 12 tisíc korun.