Litr cideru stojí podle studie průměrně 70 korun. Řadí se tak mezi dražší alternativy piva a radlerů (ovocných piv), které byly v ČR oblíbené v minulých letech, ale jejichž prodeje nyní klesly o čtvrtinu. "Trhu cideru aktuálně vévodí značky Carling, Kingswood a Somersby," uvedl konzultant společnosti Nielsen Michal Elšík.

Cider je zkvašený jablečný mošt s různými stupni alkoholu. Že je o ně v Česku zájem, dokazuje i zvětšující se nabídka. Pivovary Staropramen letos uvedly kromě třešňové příchutě i cider s chutí limetky a máty. Podle firmy jsou cidery nejrychleji rostoucí kategorií mezi všemi alkoholickými nápoji, v Evropě se očekává mezi lety 2013 a 2017 zvýšení spotřeby o třetinu. Cílovou skupinou jsou mladí lidé.

Před pár lety skoro neznámý

"Muži i ženy se podílejí na spotřebě přibližně stejně," uvedla Veronika Horáková z Plzeňského Prazdroje. "Počátkem roku 2014 přitom cidery znalo 15 procent a ochutnalo pouze osm procent dospělé populace," dodala s tím, že na začátku letošního roku cider alespoň jednou ochutnala skoro třetina Čechů. Firma letos uvedla i sušší variantu této tekutiny, na trh navíc začala distribuovat nápoje od švédského výrobce Kopparberg s chutí hrušek, jahody s limetkou a bezinky s limetkou.

Cidery začaly v posledních letech postupně distribuovat či vyrábět tři ze čtyř největších pivovarnických skupin v Česku: Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen i Budějovický Budvar. Trojka na domácím pivním trhu, skupina Heineken, oznámila až letos na jaře, že začíná v ČR distribuovat nejprodávanější značku jablečného cideru, původně anglickou značku Strongbow.

Na trzích se silnou pivní kulturou, jako jsou Británie, USA, Austrálie a Skandinávie, si mírně alkoholické jablečné nápoje drží 10 až 15 procent pivního trhu.

Může se vám hodit na službě Firmy.cz: