Vozy z plzeňských strojíren ujedou bez pantografového napájení až třicetikilometrovou rychlostí nejméně tři kilometry - v historických částech města Konya tak odpadne nutnost instalovat trolejové vedení.

„Škoda pro tyto účely vyvinula vlastní systém, který vychází z osvědčené koncepce využívané již u škodováckých trolejbusů,“ sdělil hlavní inženýr projektu Jaroslav Kulhánek.

Bateriové kontejnery jsou umístěny na střeše vozidla. „Při interních testech dokázala ujet naše bateriová tramvaj i více než deset kilometrů. Dobíjení baterií je možné průběžné při jízdě nebo při stání pod napájenou trolejí během několika minut,“ dodal Kulhánek.

Objednali přes sedmdesát tramvají

Škoda Transportation původně uzavřela s dopravním podnikem v Konye kontrakt na šedesát tramvají ForCity Classic - všechny dodala koncem letošního března. Minulý rok si turečtí dopravci navíc objednali dalších dvanáct, tentokrát na bateriový pohon.

„Všechny tramvaje pro Konyu jsou nízkopodlažní, pětičlánkové se třemi podvozky, a navíc mohou jezdit v soupravě ze dvou vozidel i v plánovaném asi čtyři kilometry dlouhém tunelu. Jsou tedy konstruované jako lehké metro,“ uvedla mluvčí firmy Lubomíra Černá. „Celková hodnota kontraktu na sedmdesát dva tramvají činí 3,4 miliardy korun,“ doplnila.

Na plzeňské koleje vyrazila v pondělí 13. dubna už třetí bateriová tramvaj, aby zde absolvovala část typových zkoušek. První dva prototypy již podnik dopravil do Konye, kde podstoupí zbývající část testů. „Dalších devět tramvají dodáme do konce července,“ uvedl Václav Petr, projektový manažer firmy.