Odbory požadují navýšení mezd o zhruba 1340 korun, automobilka chce navýšit mzdy většiny zaměstnanců o 500 korun. Vyjednávání by měla dál pokračovat příští týden. Výroby by se stávková pohotovost dotknout neměla.

Pohotovost byla vyhlášena v pátek v 17:00, informaci ale zástupci odborů potvrdili až v neděli. Pokud nedojde k žádným změnám, měla by se podle Rezka další jednání uskutečnit v úterý. "My jsme k jednání ochotní," uvedl.

Mluvčí TPCA Radek Kňava v neděli uvedl, že tímto krokem chtějí zástupci odborů podpořit vyjednávací týmy v kolektivním vyjednávání. "Vyjednávání mezi odbory a firmou pokračuje jako dosud na pravidelných schůzkách dvakrát týdně. Cílem je uzavřít novou kolektivní smlouvu v TPCA do konce dubna," informoval Kňava. Výroba v automobilce pokračuje bez omezení.

Odboráři mají více požadavků

V TPCA nyní pracují asi tři tisíce lidí. Průměrná mzda dělnických pozic je zhruba 30 tisíc korun, současná kolektivní smlouva platí do konce března. Odbory automobilky chtějí kromě navýšení mezd také například zvýšit příplatky za noční a mimořádné směny nebo zvýšit odstupné a zavést jeho platnost na dobu neurčitou. Loni se po kolektivním vyjednávání zvedly mzdy v TPCA průměrně o 650 korun.

Firma chce během tří let snížit náklady o 30 procent, což přestavuje 840 miliónů korun do roku 2017. TPCA v roce 2013 meziročně klesly tržby i zisk shodně o 13 procent. Tržby činily podle auditovaných výsledků 29,8 miliardy korun, zisk před zdaněním 278,1 miliónu korun. Hlavním důvodem poklesu byly nižší prodeje a významná investice do přípravy výroby nových vozů. Letos závod oslavil deset let od zahájení výroby, loňské hospodářské výsledky firma zatím neoznámila.

Japonsko-francouzská automobilka TPCA loni v květnu zahájila sériovou výrobu nové generace vozů Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Letos vyrobí přibližně 220 tisíc aut, což je zhruba o deset procent méně, než předpokládala. Stovky agenturních zaměstnanců, které firma loni přijala, proto v minulých dnech musely opustit závod.

Loni automobilka prodala 203 tisíce vozů, meziročně o deset procent více.

Kolektivní vyjednávání vrcholí také ve druhé středočeské automobilce, Škodě Auto. Podle týdeníku odborů automobilky Škodovácký odborář jsou už zaměstnanci připraveni k protestním a stávkovým akcím kvůli navýšení mezd. Firma podle posledních informací nabídla růst mezd o 2,6 procenta, odboráři chtějí 6,5 procenta. Průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích ve Škodě Auto je přibližně 34 tisíc korun