Na praktiky společnosti Air Telecom poprvé upozornili loni v říjnu reportéři pořadu A DOST! Manželé Nesládkovi z Boršova nad Vltavou u Českých Budějovic tehdy naletěli obchodnímu zástupci, který jim tvrdil, že musí změnit připojení jejich staré pevné telefonní linky, aby mohli dál volat.

Při návštěvě technika nevědomky podepsali přechod k Air Telekomu a vypověděli smlouvu se současným provozovatelem O2. Trik neprohlédl ani jejich syn Pavel, který byl přítomen.

„Myslel jsem, že jednám s Telekomem, protože se tak dřív jmenovalo O2,“ řekl. Slovíčko Air v názvu firmy totiž během celé akce takřka nebylo slyšet, ani vidět. Podezření pojal až po odchodu technika, zavolal do O2, zjistil si podrobnosti o Air Telekomu a rodičům nakonec pomohl novou smlouvu vypovědět.

Zaměřili se na starší lidi

Reportéři o případu informovali ČTÚ, který v té době řešil pouhé čtyři stížnosti.  A za ně právě teď padl první trest a pokuta. Jak uvedl mluvčí úřadu Martin Drtina, firma dostala pokutu 120 tisíc korun.

„Jako přitěžující okolnost jsme zohlednili to, že si společnost vybírala spotřebitele staršího věku, tedy osoby zvláště zranitelné,“ řekl Drtina. Podle informací reportérů pořadu A DOST! mohl Air Telecom dostat za uvedený případ pokutu až pět  miliónů.

Ozvaly se další desítky poškozených

„Pokud dá takové společnosti, která podvádí a vydělává milióny, někdo pokutu 120 tisíc, mi přijde úplně směšné,“ řekl syn poškozených manželů Pavel Nesládek.

Firma samotná přitom pokutu 120 tisíc označila za likvidační. Vystoupit na kameru zástupci společnosti opakovaně odmítli.

Přísnějšímu postihu se firma nakonec možná nevyhne. ČTÚ totiž zahájil s Air Telekomem druhé správní řízení kvůli podvedeným lidem, kteří se ozvali po odvysílání pořadu. Stížností je podle mluvčího zhruba čtyřicet.