Letos v srpnu řídilo v hlavním městě tramvaje 198 řidiček a 1146 řidičů, žen tedy bylo 14,73 procenta. Dalších pět žen nyní absolvuje spolu se 14 muži kurz na řídiče tramvaje. Na dotaz Novinek to uvedla mluvčí pražského dopravního podniku  (DPP) Aneta Řehková.

Autobus MHD podle ní v hlavním městě řídí 30 žen, což je málo přes jedno procento. Metro neřídí vedle téměř šesti stovek strojvůdců ani jediná.

„DPP zaznamenal zájem i ze strany žen, avšak žádná uchazečka nesplnila předpoklady,” dodala mluvčí. Jedná se o splnění předpisů v oblasti vzdělávání a zdravotní způsobilosti podle vyhlášky k zákonu o drahách. Ta není limitována pohlavím.

„Za předpokladu, že DPP bude provádět nábor na pozici strojvedoucího metra, a uchazečka splní podmínky, nebrání nic tomu, aby povolání strojvedoucího metra vykonávala žena,” uzavírá Řehková.

Ženy řídí také vlaky Českých drah, i když je možné spočítat na prstech jedné ruky.

„U naší společnosti jsou zaměstnány tři ženy, z toho jedna je na mateřské dovolené a jedna žena je u ČD Cargo. O jejich profesionalitě a uplatnění svědčí i fakt, že jedna z nich slouží i na nejmodernějších vlacích railjet a lokomotivách Taurus,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Ještě méně žen řídí autobusy a vlaky největšího tuzemského soukromého dopravce Student Agency.

„V současné době ve společnosti Student Agency pracuje 428 řidičů autobusů a 2 řidičky. U společnosti RegioJet realizující osobní vlakovou dopravu na území České a Slovenské republiky, pracuje aktuálně 66 strojvedoucích, ale žádná žena - strojvedoucí," řekla Novinkám mluvčí Student Agency Petra Nováková

Ve Skandinávii jsou ženy v autobusech běžné

„Bohužel přesná čísla týkající se řidiček nemám, ale obecně jich je velmi málo. Rádi bychom se v jejich zaměstnávání více přiblížili Západu a Skandinávii, kde jsou například v autobusech zcela běžné,“ řekl Novinkám mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Jak vyplývá z informací jednotlivých krajských poboček úřadu práce, některé ženy se hlásí do rekvalifikačních kurzů na řidiče MHD, i když jich jsou spíše jednotky než desítky. O mezinárodní dopravu nemají obvykle zájem, protože ji prakticky nelze skloubit s péčí o rodinu.

I tady jsou ale výjimky, v poslední době hradil dvěma uchazečkám rekvalifikaci na získání profesního průkazu na kamion úřad práce v Hradci Králové.