První vzlet následoval bezprostředně po sérii zkoušek na zemi, a to za dozoru zástupců Úřadu pro civilní letectví. Na letounu pracují od roku 2009 odborníci z univerzitních ústavů letectví a výkonové elektrotechniky a elektroniky. Podílejí se na něm i pracovníci firmy JIHLAVAN airplanes, která vyrábí malá sportovní letadla.

Váží 600 kilo i s pilotem

Cílem projektu je ověřit možnosti elektrického pohonu v letectví, přičemž nejde o první podobné pokusy v Česku. "Proti konkurenčním elektrickým letadlům však má nový letoun výrazně vyšší kapacitu elektrické energie v akumulátorech, což umožňuje strávit delší dobu ve vzduchu," popsala Vanýsková.

Letoun včetně pilota váží 600 kilogramů. "Vzhledem k experimentálnímu charakteru neumožňuje převoz více lidí, ale pouze pilota," doplnila mluvčí.

Budoucnost dopravy?

Letecký výzkum s mnoha přesahy do praxe má na brněnské technice tradici. Odborníci spolupracují s několika českými firmami. V roce 2010 získal prototyp bezpilotního letounu Marabu zlatou medaili na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Už v roce 2005 obdržel letoun VUT 100 Cobra cenu Česká hlava. Univerzitní letecký ústav se podílel také na průmyslově vyráběném ultralehkém stroji KP-2U Sova.

Před čtyřmi lety se VUT jako zástupce Česka zapojilo do mezinárodního projektu, který zkoumá možnosti zavedení systému individuální letecké dopravy. Právě ekologicky šetrné malé letouny, jakési vzdušné obdoby osobních aut, mohou podle vědců sehrát v budoucnu důležitou roli.