Organizátoři předváděcích akcí vymýšlejí stále nové taktiky, jak své cílové skupině – seniorům – ztížit situaci. I poté, co se zpřísnily kontroly zjišťující, zda neužívají vůči zákazníkům nekalé a agresivní obchodní praktiky, pokračují tyto společnosti ve svých aktivitách a na jejich zákazníky čekají nepříjemná překvapení.

Na mnohdy drsné praktiky prodejců na předváděcích akcích loni upozornil dokument Šmejdi.

„Stále se setkáváme s případy seniorů poškozených na předváděcích akcích. Spotřebitelé si nyní nejvíce stěžují na to, že společnosti odmítají přebírat oznámení o odstoupení od smlouvy i vracené zboží a nekomunikují,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Služba pro mimosoudní řešení sporů VašeStížnosti.cz přijímá každý týden hned několik stížností na společnosti pořádající předváděcí akce. Problémem je ve většině případů komunikace. Lidé v současné době nejvíce upozorňují na dvě společnosti: Spokojenou domácnost, s. r. o., a Fontisol perfect style, s. r. o.

Na adresu Fontisol perfect style, s. r. o., nespokojení zákazníci marně zasílají dopisy i zakoupené zboží. Spokojená domácnost, s. r. o., pak sice přebírá vrácené zboží, tedy balíky, dopisy s odstoupením od smlouvy však již nikoliv.

Dále nekomunikuje a spotřebitel nemá nakonec ani zboží, ani peníze. Zástupci uvedených společností nezvedají telefony, neodpovídají na e-maily ani nereagují na písemné výzvy k plnění.

Odstoupení se těžko prokazuje

Při uzavření kupní smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání zákon umožňuje od smlouvy do 14 dnů odstoupit bez uvedení důvodu a jakékoli sankce. Zákon už nevyžaduje, aby odstoupení od smlouvy bylo provedeno písemnou formou, je ale třeba si uvědomit, že odstoupení učiněné po telefonu se bude jen velice těžko prokazovat.

„Pokud podnikatel nereaguje, spotřebiteli nezbývá než se svého práva na vrácení peněz domáhat soudní cestou. Přestože by soud s největší pravděpodobností dal za pravdu spotřebiteli, nezaručuje mu to, že se svých peněz vůbec někdy dočká,“ dodává Zelený z dTestu.