Podle ředitelství silnic jde o preventivní opatření, které má pomoci vyvarovat se zastavení již vyhlášených výběrových řízení. Kontroly by měly trvat řádově týdny.

"Přednostně budou zkontrolovány ty stavby, které má ředitelství silnic v rozpočtu připravené pro letošní rok," řekla mluvčí Martina Vápeníková. Úřad se tak pokusí co možná nejvíce zkrátit případné zpoždění, která by mohla u těchto významných staveb vzniknout.

O přezkoumání zakázek rozhodl nový šéf Jan Kubiš. Ten začal úřadovat po jmenování ministrem dopravy Antonínem Prachařem začátkem dubna a hned první den ve funkci odvolal většinu vedení této státní organizace.

Podle výsledků z prvních kontrol obsahovaly připravované soutěže rozpory s pravomocným rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Konkrétní případy ale organizace odmítla komentovat.

Nepříjemná překvapení

Podle bývalé šéfky kontroly kvality a hlasité kritičky poměrů na ŘSD Miloslavy Pošvářové trpí tendry vypisované ředitelstvím zejména nedostatky v geologických průzkumech a zaměření podkladů včetně chybně uvedených parametrů stavby a chybami v projektové dokumentaci.

Za plného provozu se opět začalo s rozšiřování dálničního tělesa.

Ilustrační foto.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

To při stavbě samotné vede k nepříjemným překvapením, zejména u oprav a rekonstrukcí, kdy se například při vybourání staré vozovky zjistí problémy v podloží, které je nutné sanovat. To následně vede ke zpoždění a vícepracím, jak se stalo například u úseku dálnice D1, který modernizuje společnost OHL ŽS.

Další častou chybou jsou podle Pošvářové nedostatky v obchodních podmínkách, například jasné vymezení kompetencí technického dozoru na stavbách, který si ŘSD najímá u soukromých firem. Ten by neměl podle zpracované ale dosud v praxi nepoužívané změně obchodních podmínek mít možnost navýšit cenu o vícepráce, pokud nejsou schváleny v rámci smlouvy.

Chybou je i nedostatečná odpovědnost projektantů. Pokud na základě chyb v projektu vzniknou nějaké vícepráce, nemusí je v současnosti projekční firmy státu kompenzovat a hradí je plně stát, doplnila Pošvářová.

Celkem dopravní resort pro letošní rok oznámil vypsání zakázek na stavbu infrastrukturních projektů za zhruba 54 miliard korun, z nichž do nových silničních staveb by mělo směřovat 16 miliard korun. Celkem letos Ředitelství silnic a dálnic hospodaří se zhruba 39 miliardami korun.