Česká  pobočka National Expressu vznikla na konci loňského roku původně jako železniční dopravce, který chtěl využít plánu na postupné otevírání železničního trhu.

Původní úmysl byl soustředit se v Česku pouze na železnici, připustil Paroubek. To bylo ale s vědomím, že ministerstvo dopravy bude vypisovat soutěže na dálkové trati hned, a nikoliv, že nové vedení dopravního resortu harmonogram zpracovaný předchozím vedením zamítne.

Nabídky do soutěží v Ústeckém kraji má firma už připravené, konečné slovo ale bude mít mateřská společnost, dodal.

Prachař předělává Žákův harmonogram

Podle posledního harmonogramu zveřejněného exministrem Zdeňkem Žákem měla jít v první fázi do výběrových řízení pětice dálkových tratí, první soutěže na desetiletý provoz železniční dopravy měly být vypsány ještě před koncem loňského roku.

Harmonogram, který předpokládal postupné otevírání trhu soukromníkům až do roku 2020, ale současný ministr Antonín Prachař odmítl a místo toho slíbil vypracování nového do konce letošního srpna.

Takovýto přístup úřadů znepokojuje soukromé společnosti, které plánují do České republiky investovat kapitál a přispět tím ke zlepšení železniční dopravy a služeb zákazníkům, uvedl ředitel německé pobočky National Expressu Tobias Richter.

Poslední veřejná soutěž na dálkové vlaky dopadla pro tuzemské ministerstvo dopravy "neslavně." Do tendru na provoz trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov se přihlásili pouze dva zájemci, z nichž jeden nesplnil zadávací podmínky a soutěž musela být zrušena.

National Express se v Ústeckém kraji nechystá přihlásit do všech vypsaných tendrů na autobusovou dopravu. Firma si i do budoucna hodlá vybírat jenom ty trasy, které budou navazovat na železniční trati, u nichž se uvažuje, že by se měly v nejbližších letech otevírat pro konkurenci.

Nizozemci vycouvali

Princip, kdy by vlaky a autobusy společnosti na sebe vzájemně navazovaly, je ideální model, kterého se v následujících letech pokusíme dosáhnout, doplnil Petr Moravec, který má v tuzemském National Expressu autobusovou dopravu na starosti.

Zájem o vstup na trh železniční dopravy dlouhodobě projevuje další původně britská společnost Arriva, která je součástí skupiny Deutsche Bahn. V minulosti se o možnost vstoupit do tendrů zajímala i společnost Abellio patřící nizozemským drahám, která ale z tendru Ostrava–Krnov–Olomouc nakonec vycouvala.

Z tuzemských dopravců se k účasti v tendrech dlouhodobě hlásí České dráhy, Leo ExpressRegioJet.