Zařízení je společným dílem sviadnovské firmy a společnosti Saab Czech ze Slavkova. „Oni dodali hardware a my software,“ řekl programátor řídicích systémů společnosti Huisman Pavel Žižka.

Simulátor vznikl podle jeho slov na základě požadavku zákazníků, kteří chtěli vyškolit operátory vrtné soupravy dříve, než začnou ve skutečnosti vrtat.

„Je to unikátní zařízení, konkurence tyto simulátory nevlastní, jsme vlastně průkopníky a nabízíme zákazníkům přidanou hodnotu, kdy si mohou vyškolit své operátory,“ doplnil zástupce společnosti Vojtěch Bednář.

S trochou nadsázky se dá hovořit o 3D kině, protože je tady horní, přední i boční projekce. I řídicí panel nebo rozlohy kabiny jsou autentické.Pavel Žižka, programátor

Výuka na simulátoru je podle něj na rozdíl od výuky na běžné vrtné soupravě absolutně bezpečná a navíc v případě poškození šetří majiteli vrtné soupravy peníze.

Cena v miliónech

Zatímco vývoj a výroba prvního simulátoru trvaly přibližně osm měsíců, druhý vyvíjeli technici obou firem od loňského srpna. Téměř dvě desítky lidí na něm strávily 1500 hodin.

„Konečná cena se pohybuje řádově v miliónech korun,“ naznačil Bednář.

Zařízení simuluje vrtaři skutečnou kabinu vrtné soupravy. Může si tak vyzkoušet vše, co skutečná vrtná souprava umí, naučí se, jak nejlépe využívat všech jejích možností. Simulátor funguje za pomoci osmi počítačů, místo oken jsou LED televize.

Dnes ještě za ovládacím panelem sedí programátor řídících systémů Huismanu Pavel Žižka. Za pár týdnů se už ale budou na simulátoru potit vrtaři v Austrálii.

Dnes ještě za ovládacím panelem sedí programátor řídících systémů Huismanu Pavel Žižka. Za pár týdnů se už ale budou na simulátoru potit vrtaři v Austrálii.

FOTO: Pavel Karban, Právo

„Vše je stejné jako v reálu, kromě fyzikálních vzruchů, jako vibrací či okolní teploty. S trochou nadsázky se dá hovořit o 3D kině, protože je tady horní, přední i boční projekce. I řídicí panel nebo rozlohy kabiny jsou autentické,“ popsal Žižka, který na simulátoru vychytává poslední detaily.

Zařízení dokáže nasimulovat i krizové situace

Zařízení ale umožňuje nasimulovat i nestandardní situace, jako je kupříkladu pád vrtné tyče.

„Vrtání je tady ale trošku zidealizované, protože vyrobit simulátor tak, aby nasimuloval přesné chování jako v reálu, to by byl další samostatný projekt, zatímco toto zařízení má hlavně za úkol seznámit operátora s vrtnou soupravou,“ dodal Žižka.

Za jak dlouho se vrtař naučí vrtnou soupravu Huismanu s pomocí simulátoru ovládat, je podle něj těžké říct.

„Záleží na zdatnosti každého operátora. Je tady sedm lekcí a všechny musí absolvovat. Časově nejsou omezeny, jde o seznam úkonů, které musí každý splnit. Ale řekněme nováček, který v pondělí usedne za ovládací joysticky, by v pátek mohl být proškolen,“ odhadl.