„Ve zkratce řečeno, rozhodnutí konstatují, že napadená označení jsou českými spotřebiteli chápána jako označení typu nízkoalkoholického nápoje. Jde tak o označení, která postrádají rozlišovací způsobilost,“ sdělil mluvčí ÚPV Josef Dvornák. Je-li podle mluvčího ochranná známka prohlášena za neplatnou, hledí se na ni, jako by nikdy nebyla zapsána.

V roce 2011 uvedly Pivovary Staropramen na trh pivní mix Staropramen Cool Lemon. Následně tyto míchané nápoje na bázi piva získaly v Česku značnou oblibu. Několik podniků začalo používat pro pivní mix název radler. Tak se mu říká v německy mluvících zemích, kde jsou tyto mixy již roky populární.

Heineken zvažuje další kroky

To se nelíbilo Heinekenu, jemuž patřící krušovický pivovar si název Radler nechal v Česku zaregistrovat již v roce 2001. Na základě předběžného opatření vydaného na podnět Heinekenu pak musely ostatní pivovary v zemi přestat název užívat. Nyní ÚPV ochrannou známku Heinekenu zneplatnil.

„Toto rozhodnutí jsme obdrželi před krátkou dobou a v tuto chvíli ho analyzujeme. Další kroky podnikneme v následujících týdnech,“ reagoval na rozhodnutí úřadu mluvčí tuzemského Heinekenu Jiří Hauptmann.

Samson chce náhrady škod

Jedním z výrobců, který musel „pivní limonádu“ kvůli Heinekenu přejmenovat, byl jihočeský pivovar Samson. Pivovar musel na základě předběžného opatření vydaného na podnět Heinekenu stáhnout všechny plechovky s názvem radler hned po uvedení na trh. Výrobky pak byly prodávány pod názvem mix.

Rozhodnutí ÚPV pivovar vítá. „Pivovar Samson se náhrady způsobených škod bude určitě domáhat, bude se jednat o miliónové částky,“ sdělil zástupce českobudějovického pivovaru Michal Donath.