Článek
„Není to žádná sláva, ale ani žádná tragédie. Spotřebitelská důvěra míří vzhůru, a to by se postupně mělo projevit i v růstu maloobchodních tržeb,“ uvedl analytik Michal Brožka z Raiffeisenbank.
Na poklesu říjnových tržeb se podílel zejména prodej v samotném maloobchodě a částečně i nižší počet pracovních dní. Tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní meziročně stouply o jedno procento, avšak stále jen díky motoristickému segmentu. Jak připomněl analytik Petr Čermák z ČSOB, bez aut se tržby obchodníků stále propadají.
Klesající příjmy i vysoká nezaměstnanost
Stejně tak i analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta je přesvědčen, že vývoj v maloobchodu i nadále negativně ovlivňuje nízká ochota domácností utrácet. Již několik let trvající pokles, v lepším případě stagnace, reálných příjmů velké části obyvatel negativně dopadá právě na jejich spotřebu. Tento fakt navíc umocňuje slabá situace na pracovním trhu s vysokým počtem nezaměstnaných a nízkým počtem volných pracovních míst.
„Je otázkou, zda spotřebitelský apetit zvýší intervence České národní banky. Domnívám se, že pozitivní dopad bude minimální,“ dodal Novák.
Daří se jen internetovým prodejcům
Podle analytika Jiřího Volfa ze společnosti Citfin se domácí ekonomika stále pohybuje u dna a jedním z hlavních důvodů je právě spotřeba domácností. „Lidé zatím stále nejsou ochotni utrácet ve větší míře, což je známkou obezřetnosti, ale do jisté míry to brání vyššímu tempu dynamiky ekonomiky,“ připomněl Volf.
Největší pokles tržeb, přes osm procent, zaznamenali obchodníci ve specializovaných prodejnách se zdravotnickým a kosmetickým zbožím. V obchodech s obuví a oděvy to bylo přes pět procent. Tržby klesly po dvanácti po sobě jdoucích měsících také obchodníkům s počítačovými a komunikačními zařízeními. Více než 17procentní nárůst tržeb hlásí pouze obchodníci přes internet.
„Po slabém říjnu čekáme velmi silný listopad, kdy se lidé vrhli do obchodů, aby využili příznivějších cen před avizovaným zdražením po prudkém oslabení koruny,“ sdělil Čermák s tím, že o co silnější bude nákupní vlna v listopadu a v úvodu prosince, o to slabší bude v prvních měsících příštího roku.