Podobně jako v ostatních zemích se většina tuzemských podniků domnívá, že Česká republika v následujících letech ztratí část své konkurenceschopnosti vůči Asii (73 procent) a Jižní Americe (53 procent). České podniky vidí svou budoucí konkurenceschopnost optimisticky pouze v porovnání se zbytkem Evropy.

„Evropské země by měly investovat do opatření, která konkurenceschopnost posilují, zejména do infrastruktury a pružnějších trhů práce. Vedle toho by se měly evropské vlády zasadit o stabilitu vnitřního trhu EU, který je pro mnoho českých i evropských společností často klíčovým exportním trhem,“ uvedl šéf pražské kanceláře Roland Berger Strategy Consultants Roland Zsilinszky.

V růst tržeb věří třetina

Zatímco 80 procent společností v severozápadní a jihozápadní Evropě očekává růst tržeb již v roce 2014, čeští manažeři očekávají příští rok ještě stagnaci a jsou dokonce pesimističtější než v loňském ročníku studie. Pouze třetina respondentů v ČR věří v růst tržeb vyšší než pět procent v roce 2014, celých 52 procent se kloní pro příští rok spíše ke stagnujícím tržbám. Růst se má dostavit až v roce 2015 s celkovým oživením ekonomiky.

Na podporu růstu plánuje většina českých respondentů investice do domácího regionu střední Evropy a Ruska, zatímco západoevropské společnosti plánují růst zejména na rychle se rozvíjejících trzích v Asii a Jižní Americe. Bez ohledu na regionální expanzi jsou za hlavní potenciální brzdy růstu považovány nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, neochota managementu a vlastníků podstupovat riziko a nedostatečná poptávka na evropském trhu.