Pouhá demolice tohoto úseku vyjde podle Žáka dráž než původní stavba. Ta stála v přepočtu zhruba půl miliardy korun na kilometr.

Ministerstvo dopravy má k dispozici výsledky z 27 sond ze zkoumaného úseku dálnice, které podle Žáka na pochybení ukazují.

„Doufáme, že se při dalším pokračování vrtů nezjistí podobné záležitosti, protože v nejkatastrofičtějším scénáři, pokud by byla celá dálnice postavena takto, tak by se musel celý reklamovaný úsek zbourat,“ uvedl Žák.

Celkem se má uskutečnit 111 kontrolních vrtů, které prozkoumají podloží zhruba 8,5 kilometru dálnice, za kterou stát zaplatil 4,3 miliardy korun.

Akutní nebezpečí nehrozí

Chybějící vrstvy mají podle šéfky úseku kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic Miloslavy Pošvářové za úkol odvádět vodu, která do dálničního tělesa prosakuje skrze vrchní asfaltové vrstvy. Podle kontrolních vrtů se ale hned pod asfaltem nacházejí strusky a hlušina, které jsou působením vody rozdrolené a způsobují, že dálnice bude mít nižší nosnost, než pro jakou byla projektována.

Akutní nebezpečí podle ministra dopravy řidičům nehrozí. Vlastní jízda po dálnici, pokud řidiči dodržují sníženou rychlost, nebezpečná není. Při jakémkoli výkyvu počasí nebo extrémnějším zatížení se však vozovka může chovat nepředvídatelně.

Ministerstvo proto vyzvalo společnost Eurovia CZ, která je zhotovitelem stavby, k zahájení jednání o způsobu nápravy situace. Ještě během čtvrtka by měla dostat materiály z výsledků kontroly, které po ministerstvu dopravy požadovala.

Stavební firma ve čtvrtek výsledky kontroly odmítla detailněji komentovat právě s tím, že oficiální protokol k dispozici nemá. Obává se prý, aby současná situace nebyla zneužita v předvolebním boji. Zároveň řekla, že vrty v rámci reklamace mají být provedeny za účasti stavební firmy a na základě vzájemné shody o jejich metodě, což se prý nestalo. [celá zpráva]

Podle ŘSD ale byli zástupci stavební firmy ke kontrolním vrtům opakovaně zváni.