Na semináři Železnice pro budoucnost na brněnském veletrhu Eurotrans o tom informoval náměstek pro modernizaci dráhy SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Kompletně je dokončený druhý koridor z Břeclavi do Ostravy, s výjimkou krátkého úseku první koridor z Břeclavi do Děčína přes Prahu. Intenzivně se pracuje na čtvrtém koridoru z Prahy do Českých Budějovic a na třetím koridoru začaly práce na úseku Rokycany–Plzeň, zbývá také ještě stavba mezi Bystřicí nad Olší a Českým Těšínem.

„Snažíme se maximálně využít peníze z končícího programovacího období, stavět se za ně může až do roku 2015, a chystáme projekty pro další období do roku 2020,“ zmínil Nejezchleb plzeňský a pražský uzel. „V Praze musíme přes Hostivař napojit čtvrtý koridor,“ upřesnil Nejezchleb. Kompletní modernizace čeká uzly v Kralupech nad Vltavou, Pardubicích, České Třebové a v Ostravě.

Do roku 2020 mají být modernizovány úseky z Prahy do Berouna ve stopě podél Berounky. „Je potřeba zde zajistit dostatečnou kapacitu pro hustou příměstskou dopravu,“ řekl Nejezchleb.

Více než pětikilometrový tunel

Částečně v nové stopě povede trať v úseku Ústí nad Orlicí–Choceň a zcela nově povede trať mezi Nemanicemi a Ševětínem na Českobudějovicku. „Chystají se zde dva tunely, jeden z nich bude nejdelší v síti SŽDC, bude mít přes pět kilometrů,“ sdělil Nejezchleb.

Jednou z klíčových staveb je také modernizace železničního uzlu Brno, do roku 2020 musí být stavba minimálně zahájena. „S předstihem se zaměříme na dosud nemodernizované úseky Horní Heršpice–Modřice a Židenic –Maloměřice,“ doplnil Nejezchleb.

Pro nákladní dopravu se počítá s modernizací tratí Kolín–Děčín po pravém břehu Labe, Hranice na Moravě–Horní Lideč, Ústí nad Labem–Chomutov a Ostrava–Český Těšín přes Havířov. Na těchto tratích má fungovat celoevropské zabezpečovací zařízení.