Tuto částku by vybral, pokud by zmíněná vozidla nevyjmul ze zdražování mýtného v letech 2011 a 2012. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Inoxive.

Mýtný systém podle ní čím dál více plní funkci regulátora v dopravě, ale je tím „bita“ jeho schopnost vybírat prostředky, které se vracejí do rozvoje a oprav silnic.

Meziroční propad výnosů mýtného systému nastal poprvé v roce 2009, kdy byl způsobený ekonomickou recesí. Podobný propad výběru nastane i letos.

Letos se vybere asi 8 miliard

Podle odhadu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se výběr mýtného sníží z loňských 8,68 miliardy k hranici osmi miliard korun. „Tentokrát to bude kvůli problému s nastavením sazeb,“ uvedl ředitel Inoxive Ondřej Zaoral s tím, že na rozdíl od roku 2009 letos intenzita pohybů kamiónů neklesá.

Dvojí zvýšení sazeb o 25 procent se netýkalo nejvyšší ekologické kategorie kamiónů, kterých v těchto letech začalo nejvíc přibývat. Při započtení poměru jednotlivých emisních tříd do tzv. váženého průměru se tak průměrná cena ujetého kilometru meziročně nezvyšovala o 25 procent, ale o 15 procent mezi roky 2010 a 2011 a o devět procent následující rok.

Při započtení inflace se od roku 2007, kdy systém vznikl, do loňského roku průměrná vážená sazba na kilometr, která zohledňuje poměrné zastoupení kategorií vozidel, snížila o 7 procent.

Čas pro Euro 6 

Český mýtný systém tak podle Inoxive příliš zvýhodňuje právě emisní kategorii Euro 5. Tato vozidla ve srovnání se staršími, splňujícími Euro 2, platí na ujetý kilometr o 50 procent méně.

V sousedním Rakousku činí toto zvýhodnění 12 procent, uvedl Zaoral s tím, že náš jižní soused rovněž rozlišuje novou kategorii Euro 6, splňující ještě přísnější emisní limity.

Je tak otázka, zdali by do budoucna nebylo vhodné uvažovat o změně sazeb, oslabit zvýhodnění pro Euro 5 a přidat kategorii pro ještě ekologičtější vozidla.