„Řešením je jasná, otevřená a konzistentní komunikace mobilních operátorů se zákazníky. Pokud operátoři způsob, jímž komunikují, nezmění, zejména nebudou-li usilovat o srozumitelnější vyúčtování, zvýšení úrovně zákaznických služeb a jasnější marketingová sdělení, nepodaří se jim z existujících příležitostí profitovat naplno,“ uvedl Petr Plecháček z české pobočky Ernst & Young.

Zákazníci mají rovněž značné problémy orientovat se v datových tarifech. Nevyzná se v nich třetina respondentů a 40 procent Čechů. Rychlé rozšíření chytrých telefonů a tabletů s podporou internetu představuje jeden z nejvýraznějších společenských a technologických trendů posledních let.

U uživatelů chytrých telefonů je pravděpodobnost, že budou datové služby využívat, dvakrát vyšší než mezi majiteli tradičních telefonů.

Strach z vysokých účtů

„Nejčastější příčinou, která zákazníky od využívání mobilních služeb na smartphonu odradí, je strach z vysokých účtů,“ dodal Plecháček. Celkem 38 procent spotřebitelů přestalo používat mobilní zařízení k prohlížení webových stránek a 28 procent pro platby, protože se obávali vysokých nákladů, nebo neporozuměli složité cenové nabídce.

Češi za využívání služeb vysokorychlostního připojení 3G v průměru měsíčně utratí 742 korun v případě tarifů, respektive 468 korun u předplacených karet. Ve Spojených státech utratí paušální zákazníci v průměru 2245 korun a zákazníci s předplacenými tarify 1522 korun.

Cenový model založený na množství přenesených dat upřednostňuje pouze 13 procent respondentů, zatímco 56 procentům vyhovují neomezené měsíční tarify za paušální cenu na jednotlivý den. V České republice preferuje neomezené datové tarify za paušál 63 procent zákazníků.