„Na červencovém výsledku se pozitivně podepsala výhoda jednoho pracovního dne, protože po očištění o pracovní dny klesly maloobchodní tržby meziročně o 1,5 procenta,“ sdělil analytik Václav Franče z Reiffaisenbank.

Růst zaznamenal prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží, naopak pokles byl patrný u prodeje potravin. Největší nárůst zaznamenal už tradičně prodej přes internet, který šel nahoru o 13 procent.

„I když se jedná o relativně dobrý výsledek, stále jsou tržby maloobchodníků velmi nízké,“ uvedl analytik Tomáš Volf ze společnosti Citfin. Podle Volfa se nadále projevuje neochota spotřebitelů více utrácet za zboží i služby, což má důvod zejména ve vývoji mezd. Ty totiž například ve druhém čtvrtletí klesly kvůli vysoké inflaci.

S růžovou budoucností se nepočítá

„Každou korunu dvakrát obrátí i stát v rámci svých úsporných opatření. To samozřejmě do určité míry podvazuje vyšší růst ekonomiky,“ připomněl Volf.

Ani poměrně vysoká nezaměstnanost pohybující se nad osmi procenty nedává příliš nadějí do budoucna, že by lidé měli začít více utrácet. „S poklesem maloobchodních tržeb je nutno počítat i v dalších měsících letošního roku,“ je přesvědčen analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.