Hlavní obsah

Důvěra v českou ekonomiku stoupla, obavy z budoucnosti ale trvají

Novinky, pit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Důvěra v domácí ekonomiku se v srpnu po čtyřech měsících mírně zvýšila. Souhrnný indikátor důvěry se ve srovnání s červencem zvýšil o 0,2 bodu, v meziročním srovnání však zůstává stále nižší. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Podle analytiků by ale do budoucna mělo dojít k dalšímu zhoršení.

Foto: Profimedia.cz

Důvěra v tuzrmskou ekonomiku by měla do budoucna spíše poklesnout

Článek

Pokud jde o jednotlivá odvětví, tak v průmyslu a v obchodu se v srpnu hodnocení současné ekonomické situace mírně snížilo. Naopak ve stavebnictví a v odvětví služeb se lehce zvýšilo.

„Mezi podnikateli stojí za pozornost opětovný pokles důvěry v průmyslu,“ připomněl analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta s tím, že průmyslový index přitom na souhrnném indexu podílí ze 40 procent. Nejhorší situace zůstává podle Nováka nadále ve stavebnictví, kde mírné zlepšení lze přičíst především vyšší aktivitě v letních měsících.

Lidé chtějí více spořit

„Ze šetření mezi spotřebiteli v srpnu vyplynulo, že se pro příštích dvanáct měsíců zvýšily jejich obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace. Obavy ze zhoršení jejich vlastní finanční situace a ze zvýšení nezaměstnanosti se téměř nezměnily, i když jsou stále vysoké,“ uvedl ČSÚ. Úmysl spořit se navíc zvýšil.

„Češi se stále obávají o budoucnost, bojí se rostoucí nezaměstnanosti a snaží se více spořit,“ zhodnotil situaci Novák. Podle něj lze vzhledem k prohlubujícímu se útlumu hospodářské aktivity v eurozóně s negativními dopady na domácí ekonomiku do konce letošního roku počítat spíše s dalším poklesem souhrnného indikátoru důvěry.

Jak připomněl analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit, ministerstvo financí letos očekává výrazný pokles domácí poptávky, což by se mělo projevit na celkovém výsledku ekonomiky, tedy na hrubém domácím produktu.

Reklama

Výběr článků

Načítám