„Prosinec je měsícem nejmasivnějšího zneužívání pracovní doby pro soukromé účely. Podle našich analýz spolknou mimopracovní aktivity 30 procent pracovního času aktivně stráveného na počítači, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinového pracovního fondu,“ říká Martin Hnízdil, manažer společnosti truconneXion.

Oproti jiným měsícům není mimopracovní čas na počítači stráven tolik relaxací a zábavou, jako spíš aktivními přípravami vánočních a novoročních svátků. „Na vrcholu prosincové statistiky mimopracovních činností je výběr a nákup vánočních dárků, ale také plánování zimní dovolené a programu svátečních dnů,“ připomíná Hnízdil s tím, že stále větší část pracovní doby v adventním období pohltí také příprava různých kalendářů z vlastních fotografií, ale také péefek či přáníček.

Předvánočním online nákupům vévodí muži

Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nejvíce k internetovému nakupování inklinuje věková skupina 25 až 34 let. „Zajímavé je, že zatímco během roku je poměr online nakupujících mužů a žen víceméně stejný, před Vánoci více nakupují muži," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Důvodem je podle něj fakt, že muži jsou pohodlnější a udělají cokoli, aby se vyhnuli frontám v kamenných obchodech.

Podle psychologa Michala Waltera řada zaměstnavatelů před Vánoci internet pro mimopracovní účely v rámci dobré atmosféry vesměs toleruje a přístup na internet neblokuje a neomezuje. „Svádět boj s pracovní morálkou s pomocí totálních zákazů se ukazuje jako neefektivní. Zaměstnanec potřebuje mít sice jasně vytyčené hranice, ale současně musí cítit důvěru, jež ho bude stimulovat k optimálním výkonům,“ dodává Walter.