Za 11 hektarů farmářka od státu dostane 90 miliónů korun a další pozemky smění s Pozemkovým fondem, uvedla Nova. Spor státu s Havránkovou trval bezmála 20 let.

"Teď je potřeba dotáhnout některé věci do konce, spíše procesního charakteru, ale v zásadě je hotovo," řekl televizi ministr dopravy Radek Šmerda.

Navíc se podle Novy podařilo vyřešit problém s pozemky, na kterých Havránkovi hospodaří, ale které budoucí dálnice znehodnotí. Statkářka si koupí parcely někde jinde a smění je s Pozemkovým fondem za ty, na kterých se spolu dohodli jako na náhradních. A cenový rozdíl mezi nimi fondu doplatí.

Jakmile se ukončí převod pozemků, nic nebrání tomu, aby se stavba dálnice opět rozběhla. "V tuto chvíli se jedná o zprovoznění úseku 3,7 kilometru, z čehož 1,2 kilometru je už postaveno, ale neprovozováno, takže zbývá postavit zhruba 2,5 kilometru," řekla televizi mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Pokud tedy půjde všechno dobře, včetně geologických nebo archeologických průzkumů, mohlo by se po D11 do Hradce Králové jezdit za dva, maximálně za dva a půl roku, dodala Nova.

Výběr hlavních událostí kolem sporu o pozemky pro výstavbu dálnice D11:
1994 - Údajný počátek sporu o pozemky s farmářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Ta, když se dověděla, že má dálnice vést přes její pole, nabízela údajně státu směnu pozemků, aby mohla dál hospodařit. Když neuspěla, úředníci jí údajně hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům.
20. ledna 2004 - Zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků k Hradci Králové brzdil pomalý výkup pozemků, část vlastnili ekologičtí aktivisté.
1. února 2006 - Město Hradec Králové oznámilo, že je připraveno směnit s Havránkovou své pozemky za její parcely u Hradce Králové pod budoucí dálnicí D11.
19. prosince 2006 - Otevřen 42 kilometrů dlouhý úsek z Poděbrad k Hradci Králové. Dálnice hlavně kvůli nevykoupeným pozemkům končí zhruba šest kilometrů před Hradcem Králové.
25. června 2008 - Havránková odmítla návrh vlády, aby si za zhruba deset hektarů polí nutných k dostavbě D11 vzala peníze. Vláda jí nabídla stejně velkou plochu polností na jiném místě a navíc finanční kompenzaci do 48 milionů korun. Havránková dál požadovala ornou půdu, celkem asi 250 hektarů.
15. října 2008 - Vláda schválila dohodu mezi státem a Havránkovou. Podle dohody by měl stát farmářce dát zhruba 253 hektarů státních pozemků. Jak však později ukázaly právní analýzy, pozemkový fond by směnou porušil zákon o majetku ČR.
15. prosince 2008 - Do provozu byl uveden tříkilometrový úsek D11 u Hradce Králové s novým sjezdem.
19. října 2009 - V tisku se objevila informace, že stát zřejmě nebude potřebovat pro dokončení dálnice D11 od Havránkové všech deset hektarů. Stačit byl měly necelé tři hektary, protože velká křižovatka by se postavila asi o kilometr dál.
8. února 2010 - Vláda se přiklonila k dohodě s Havránkovou, která spočívala v tom, že Havránková za své tři hektary na trase D11 dostane od státu jiné tři hektary s finančním dorovnáním podle znaleckých posudků. Navíc měla statkářka dostat dalších 130 hektarů státních pozemků do pronájmu.
9. dubna 2010 - Vyjednávací tým pro dálnici D11 se shodl s Havránkovou na textech smluv. Většina smluv byla parafována a připravena k podpisu, problematickým se ale ukázal být jeden z pozemků, který Havránková vlastní napůl se sestrou Jaroslavou Štrosovou. Syn a zároveň advokát Štrosové David Štros řekl, že stát nabídl výměnou nepřístupný a bezcenný pozemek.
24. května 2010 - Vláda dospěla k názoru, že dohoda s Havránkovou a Štrosovou není možná, a odhlasovala vyvlastnění pozemků. Rozhodnutí kritizovali nejen majitelky, ale například i královéhradecký primátor Otakar Divíšek, který řekl, že je připraven dosvědčit, že Havránková měla snahu dohodnout se.
1. června 2010 - Štrosová souhlasila se směnou parcely, kterou spoluvlastní s Havránkovou.
14. června 2010 - Premiér Jan Fischer řekl, že změna smluv s majitelkami pozemků už nepřichází v úvahu.
19. června 2010 - Ministerstvo dopravy se údajně dohodlo s majitelkami pozemků a s největší pravděpodobností je nebude muset vyvlastnit. ČTK to řekl David Štros.
20. června 2010 - Podle týdeníku Respekt lukrativní pozemky kolem D11 u Hradce Králové vlastní finanční skupina J&T a firma Unimex miliardáře Jiřího Šimáněho. Společnosti by zde chtěly vystavět obchodní centra. Klíčovou záležitostí zůstává, kde bude vybudována křižovatka a sjezd z dálnice, napsal Respekt.
21. června 2010 - Vláda schválila návrhy smluv s majitelkami pozemků potřebných pro výstavbu dálnice D11. Majitelky předtím doručily vládě parafované dohody se státem o výměně parcel. Podpis smlouvy poté zmařil zdravotní stav Havránkové.
9. září 2010 - Ministr dopravy Vít Bárta se s Havránkovou dohodl na pokračování jednání.
3. června 2011 - Havránková prodala ŘSD pozemky pro stavbu dálnice D11.