Týž den kancléřka Angela Merkelová (CDU) mýtné okamžitě vyloučila, podle některých pozorovatelů ale zřejmě jen do voleb (2013) – zástupce mluvčího vlády totiž podotkl, že „mýtné není v koaliční dohodě“.

Ministr dopravy Peter Ramsauer (57, CSU) sice popřel, že jeho úředníci mýtné už přímo připravují, úvahy o novince ale nevyvrátil: „V mém úřadě neplatí zákaz přemýšlení. Kam bychom přišli, kdybychom odborníkům zakázali, aby se zabývali všemi aspekty financování infrastruktury?“

Opoziční SPD a levice ale už žádají, aby ministr předložil plány parlamentu.

Šéf autoklubu ADAC Peter Meyer prohlásil, že politici CDU, zejména šéf poslanecké frakce ve Spolkovém sněmu Volker Kauder, chtějí mýtné prosadit. Návrh striktně odmítá Svaz autoprůmyslu (VDA).

Ve hře jsou čtyři varianty

Úředníci podle tisku zvažují čtyři verze kroku:
1. Roční elektronická známka do 80 eur. Kdo málo jezdí nebo cizinec projíždějící SRN může koupit známku na 2 měsíce za 30 eur nebo na 10 dnů za 10 eur. Příjem: 3,4 mld. eur ročně.
2. Roční známka za 100 eur. Na dva měsíce nebo 10 dnů by stála jako v 1. variantě. Příjem: 4,2 mld. eur.
3. Roční až za 155, dvouměsíční a 10denní za 50 a 17. Výnos: 11 mld. eur.
4. Roční za 365, dvouměsíční za 125, 10denní za 45. Zrušena by byla automobilová daň (ročně 9 mld.). Mýto by muselo vynést celkem 15,5 mld.

Varianty počítají s mýtným i pro motocykly 30 eur ročně nebo 10 eur na dva měsíce.
V SRN je od 1. ledna 2005 mýtné na dálnicích a některých spolkových silnicích pro vozidla těžší 12 tun – platí se podle ujetých kilometrů. Parlament v pátek schválil jeho rozšíření na další čtyřproudové silnice, což vynese asi 100 mil. ročně. V roce 2012 má být v členských státech EU zavedeno mýtné pro vozy nad 3,5 tuny.