Podle Michaela Smrže, majitele jedné z největších českých zbrojařských firem MPI Group, ministerstvo nemá ve svých řadách jazykově vybavené pracovníky pro zahraniční obchod. Jejich zaučení bude stát resort spoustu peněz.

„Dnes je těžké si představit, aniž bych se chtěl kohokoli dotknout, že kterýkoli pracovník současné sekce vyzbrojování ministerstva obrany bude jako rovný partner jednat s managementem zahraniční megazbrojovky a vyjedná s ním bezchybný a výhodný kontrakt,“ sdělil Právu Smrž.

Názory se různí

Podle Jaroslava Štefce z úřadu pro dohled nad akvizicemi obrany práci prostředníků nelze přeceňovat, zvláště v době kdy existuje jednotný katalog vojenských dodavatelů zemí NATO. „V případě kontraktů pro nás bude levnější si najmout poradenskou firmu a mít vlastní lidi než platit 15 či 20 procent marže firmě, která to jen koupila a pak nám prodala,“ řekl Právu.

Smrž soudí, že je to naivní představa, protože právní a konzultační firmy nejsou levné. Jako příklad uvedl mnohamiliardový nákup pandurů od firmy Steyr, kdy si obrana najala za 100 miliónů korun konzultační firmu Price Waterhouse Coopers.

„A výsledkem byl poměrně dost špatný kontrakt, obsahující chyby z neznalosti branže,“ podotkl Smrž. Dodal, že jim nový zákon vadit nebude, pokud budou moci soutěžit ve výběrových řízeních jako „domácí partner zahraničního výrobce“.

S tím obrana příliš nepočítá. „Do nového zákona je včleněna směrnice EU a ta říká, že dodavatelem může být pouze výrobce. Jedním z úkolů té směrnice je bránit výrobce před prostředníky,“ uvedl Štefec. Dodal, že nemohou bránit, aby si výrobci v Česku našli obchodní zástupce.

Astronomické provize

Obchodníci s vojenským materiálem čelí dohadům o provizích. Nikdo – ani obrana – nezná jejich marže. Zákonitě se pak o „astronomických ziscích zbrojařů“ šíří legendy. Podle Smrže je ale nálepka překupníků tyjících ze státního rozpočtu nespravedlivá.

„Naše role v dodavatelském řetězci nespočívá v tom, že někde na golfu vezmu mobilní telefon, levně koupím, draze prodám a mám na úkor státu vyděláno. Spíše než prostředníci jsme odborní integrátoři, dovozci a finalisti daného produktu,“ dodal.