Modernizace je zaměřena do všech segmentů činnosti společnosti, tedy do regionální i dálkové dopravy. „Největší kontrakt s podílem 23 % je uzavřen na modernizaci a leasing 58 vozů pro spoje EuroCity a InterCity se slovenskou společností ŽOS Trnava a druhý nejúspěšnější partner je společnost Stadler se zakázkami v hodnotě 1,78 miliardy korun a podílem 18 %,“ říká generální ředitel ČD Petr Žaluda.

V úvodní fázi se ČD zaměřily na obnovu regionálních spojů. „Známý je nákup motorových vozů RegioShuttle RS 1 společnosti Stadler pro Vysočinu a Liberecký kraj. Z dalších známých vozidel objednaných v loňském roce jsou to například motorové jednotky Regionova,“ připomněl Žaluda.

Peníze přijdou i z Evropské unie

Za velmi významný, ale v minulosti opomíjený segment dopravy považuje Žaluda dálkovou dopravu: „Uzavřeli jsme kontrakt na modernizaci 58 osobních vozů 1. a 2. třídy pro vlaky EuroCity a InterCity s ŽOS Trnava a na modernizaci 21 restauračních vozů s ŽOS Vrútky. Byla také zahájena revitalizace 110 vozů pro běžné rychlíky u pražské společnosti JANOZA CZ,“ uvedl ředitel.

Financování modernizovaných a nových vozidel je rozloženo do několika let postupně, jak budou soupravy vyráběné a dodávané. K financování projektů jsou užívané různé zdroje, bankovní úvěry, dluhopisy, leasing a také zdroje Evropské unie prostřednictvím Regionálních operačních programů. Evropská podpora nákupu regionálních vlaků může dosáhnout až 40 % hodnoty těchto kontraktů.