"Jsem přesvědčen, že kdyby čínské společnosti postavily v Česku pět kilometrů dálnice, mělo by to silný kultivační dopad na chování všech ostatních hráčů na trhu," řekl ministr v České televizi.

Bárta si od případné spolupráce s čínskými firmami slibuje zlevnění dálničních staveb v zemi. Číňané už totiž postavili v Polsku padesátikilometrový úsek dálnice a podle vyjádření tamní vlády bylo ušetřeno až 60 procent nákladů v porovnání s nabídkou domácí firmy. Podobným příkladem je stavba šestikilometrového tunelu v Izraeli, kam si čínská firma dovezla vlastní stroje i dělníky.

Ministrův záměr se nelíbí českým stavbařům. Ti se totiž obávají dumpingových cen čínských firem. Poukazují na fakt, že čínské firmy dosahují nízkých cen zejména kvůli přímé podpoře ze strany čínské vlády.

Katastrofické scénáře hovoří v této souvislosti i o možném krachu  některých stavebních firem a zvýšeném počtu nezaměstnaných, tím pádem i většího počtu vyplácených dávek v nezaměstnanosti.

Přimět stavbaře k dodatečnému zlevnění rozestavěných nových dálnic a silnic se snažil Bárta již v srpnu. Ministerstvo dopravy tehdy dočasně zastavilo čtyři ze šestnácti rozestavěných projektů.