„Centralizace nákupních činností je jednou z možností, jak snížit náklady na nákup materiálu a služeb. Doposud si nakupovaly jednotlivé složky Českých drah v mnoha případech samostatně,“ vysvětluje Martina Mannová, ředitelka Projektové kanceláře ČD.

Změna systému nákupu je jedním z bodů transformačního programu „Vize 2012“. Tento koncepční materiál obsahuje řadu opatření, která mají do konce roku 2012 ušetřit ČD náklady v řádu několika miliard korun.

Podle Filipa Potůčka, ředitele odboru centrálního nákupu a logistiky ČD, se vše potřebné bude nakupovat společně, čímž lze účinněji tlačit na dodavatele, aby šli s cenou dolů. Další úspory má přinést zrušení některých skladů.

„Centrální nákup budeme důsledně dodržovat i pro nákup náhradních dílů a opravy kolejových vozidel, které si zatím jednotlivá depa částečně zařizují sama. I tady počítáme s úsporami v řádu desítek miliónů korun,“ doplňuje Potůček.

Se zavedením centrálního nákupu souvisí i využívání elektronických aukcí, které mohou rovněž snížit cenu v řádech desítek procent. Tento způsob výběru dodavatelů budou doplňovat klasická výběrová řízení.