Kerviel nastoupil do Société Générale v roce 2000, o pět let později dosáhl postu makléře. S riskováním začal v malém a banka mu údajně postupně zvyšovala strop, když viděla, že mu obchody vycházejí. V úterý byl Kerviel odsouzen ke tříletému nepodmíněnému trestu a splacení pětimiliardové sumy. Vzápětí poté se však začalo spekulovat, že by mu banka mohla částku snížit či dokonce odpustit.

Pokud by skutečně musel bance dluh vrátit, potřeboval by na to 177 000 let. V současnosti totiž pobírá jako konzultant na částečný úvazek plat 900 eur (asi 22 086 korun).

V Česku by tato suma peněz představovala nezanedbatelnou položku. Průměrná cena za kilometr dálnice se v Česku pohybuje zhruba ve výši 300 miliónů korun, to znamená, že by se dalo postavit nových 400 kilometrů. Před nedávnem zprovozněná 22kilometrová část Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Slivencem stála 21,5 miliardy korun, takže zhruba šest dalších takových by nepředstavovalo problém.

Jako spropitné by pak mohlo působit zaplacení ztráty Českých aerolinek za minulý rok, ta činila 3,79 miliardy korun.

Částka 120 miliard korun by pomohla například výrazně zvednout důchody. Když ODS ústy nynějšího premiéra Petra Nečase kritizovala předvolební slib ČSSD zajistit důchody v poměru 74 procent k průměrné čisté mzdě, mluvil o zvednutí výdajů právě o 120 miliard korun. Mít tyto peníze k dispozici, nic by nebránilo, aby se na rok poměr zvedl o 20 procent z nynějších 54 procent.

Problém s horentním schodkem by se vyřešil

Podle některých odhadů by se vyřešil i problém s tzv. „superzakázkou“ na odstraňování ekologických škod. Kámen ze srdce by spadl zejména ministru financí Miroslavu Kalouskovi (TOP 09), který se obává, že oddalování likvidace ekologických škod by pozlobilo Brusel.

Čeští vojáci by pak mohli za danou částku operovat v zahraničních misích po dalších 40 let. Loni se náklady na mise v Afghánistánu, Kosovu, Iráku, Egyptě, Bosně a Hercegovině a ve Velké Británii pro dozor u somálských břehů vyšplhaly na bezmála tři miliardy korun.

Ani se stěhováním Slovanské epopeje by Praha nemusela tolik spěchat, s Moravským Krumlovem by se o ni mohla přetahovat po celé tisíciletí a pokračovat ještě po dalších šest století. Každý den stěhování stojí zhruba jen 200 000 korun. [celá zpráva]

Částka by skoro pokryla vládou dohodnutý deficit státního rozpočtu pro příští rok ve výši 135 miliard korun, takže opasky by se mohly v klidu zase povolit.

Na aktuální státní dluh ČR, který činí 1,385 biliónu korun, by to sice nestačilo, ale alespoň by se z něj necelá desetinka umázla.