Přestože vozidla Regio-Shuttle mají homologizaci, bude je před případným dalším uvedením do provozu zkoumat Výzkumný ústav železniční. Teprve na základě jeho zprávy Drážní úřad rozhodne, zda jim povolí vyjet na tuzemské koleje.

"Kolejový obvod nedetekoval, že by byl obsazen, neboli trať si myslela, že tam vlak není, a přesto tam vlak byl," řekl televizi ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. "Problém se týkal v podstatě jedné jediné tratě z celého provozu tohoto vozidla," sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

O závažnosti problému svědčí podle ČT také to, že okamžitě po zjištění nestandardního chování vlaku přijaly dráhy během zkušebních jízd přísný režim. "Například přes železniční přejezdy tento vlak jel tak, jako kdyby ten železniční přejezd nebyl obsluhován, tedy desetikilometrovou rychlostí," vysvětlil Šťáhlavský.

Dráhy se brání i tím, že podobné potíže měla na stejné trati i konkurence, a proto se domnívají , že problém mohl být nikoli na vlaku, ale na trati. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která koleje spravuje, to ale odmítá. Její mluvčí Pavel Halla prohlásil, že na trati mezi Olomoucí a Šumperkem je všechno v pořádku. Také dodavatel zabezpečovací a sdělovací techniky vylučuje, že by se mohlo jednat o závadu na trati.

Česká televize připomněla, že vlaky Regio-Shuttle mají za zhruba 1,5 roku jezdit na Liberecku a Vysočině.