Nejpočetnější zastoupení mají na tuzemském trhu malá nákupní centra s pronajímatelnou plochou od 5000 do 19 999 metrů čtverečních, kterých funguje zhruba 170. Následují malé obchodní parky, jejichž počet Incoma GfK odhaduje na zhruba 50. Plocha těchto obchodních komplexů, které zpravidla stojí na okraji měst, se pohybuje od 5000 do 9900 metrů čtverečních.

Středně velkých obchodních parků s pronajímatelnou plochou 10 000 až 19 000 metrů čtverečních v Česku funguje 23. Středně velkých tradičních nákupních center, jejichž plocha činí 20 000 až 39 999 metrů čtverečních, je 30.

Velkých nákupních center, které disponují plochou 40 000 až 79 999 metrů čtverečních, bylo v Česku postaveno devět. Velkých retail parků (plocha více než 20 000 metrů čtverečních) funguje zatím deset. Velmi velká obchodní centra s plochou přes 80 000 metrů čtverečních, mezi která patří například pražské nákupní centrum Letňany, jsou na tuzemském trhu zatím čtyři.

Fenomén od konce 90. let

Nákupní centra jsou fenoménem tuzemského obchodu od konce 90. let, kdy byla v Česku zahájena jejich expanze. Nyní ale nákupní centra prožívají těžké časy, jelikož zhruba třetina jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Mnoho nákupních center loni zaznamenalo pokles obratu a některá méně kvalitní centra se musela vyrovnat nejen s úbytkem zákazníků, ale i odchodem nájemců.

Expanze nákupních center se na tuzemském trhu loni takřka zastavila. "Pokud nepočítáme dva projekty dokončené na počátku jara 2009 v Liberci, jejichž otevření v roce 2009 je spíše důsledkem zpoždění prací než plánovaného načasování, pak bylo v tomto roce dokončeno pouze jedno velké nákupní centrum OC Fórum v Ústí nad Labem," uvedl již dříve František Diviš ze společnosti Incoma GfK.

Podstatné oživení trhu nelze podle odborníků očekávat ani letos. Nové projekty jsou totiž až na výjimky, jako je například pražská Galerie Harfa, posunuty či pozastaveny a developeři či investoři vyčkávají na další vývoj situace.

Na začátku letošního roku v tuzemských nákupních centrech fungovalo 2044 obchodů s oděvy a módou, 774 gastronomických provozoven a 637 obchodů s obuví a koženým zbožím. Početné zastoupení měly také prodejny s klenoty, hodinkami a dárky (524), spotřební elektronikou a počítači (480) či potravinami (442).