Běloši se tak stávají žádaným artiklem. V Číně pro ně již vznikly speciální termíny, říká se jim například „Bílí kravaťáci“ či jednoduše „Pracovní tvář“. Každá firma, která si může někoho takového najmout, se tak totiž prezentuje jako bohatá, dobře prosperující a zároveň to může znamenat, že má kontakty v zámoří.

„Obličej, jak my v Číně říkáme, je mnohem důležitější než život sám o sobě,“ popsal pro CNN Čang Chaj-chua, autor knihy Uvažovat jako Číňan. „Protože západní země jsou tak vyspělé, lidé si myslí, že tamní obyvatelé jsou dobře situovaní a že jestliže je firma schopná zaměstnat cizince, musí mít dost peněz a velice důležité konexe v zahraničí. Chtějí tím tak udělat dojem,“ vysvětlil.

Najít si nějaký ten příklad, kdy jsou známé americké či evropské tváře k pronajmutí, není tak těžké. CNN připomíná, že například v loňském roce zastupoval jednu čínskou síť zlatnictví americký herec Jonathan Zatkin, který žil tou dobou v Pekingu.

Být bílý a nemluvit

Zatkin dostal v přepočtu 300 dolarů (asi 6300 korun) za to, že letěl s dvěma ruskými modelkami na slavnostní ceremoniál otevření nového obchodu v centru provincie Henan, kde měl mít projev.

„Stál jsem na pódiu se starostou města a lidem jsem řekl, jak je to úžasné, že jsem mohl deset let spolupracovat s touto společností a že jsme pyšní na to, co tato firma v Číně dokázala,“ řek herec.

CNN uvedla, že pro takovou práci jsou důležité pouze tři věci - být bílý, nemluvit s Číňany, popřípadě nemluvit vůbec, pokud dotyčný nebude tázán. Další požadavkem je tvářit se, jako by člověk právě vystoupil z letadla.

Pro tyto účely existují i specializované firmy, na internetu jsou pak časté inzeráty. Jejich motto je jednoduché - "Najmi si cizince".