Počet schválených projektů dosáhl k 6. dubnu téměř 14 000, jejich celková hodnota činí 330 miliard korun. Na celé programové období je pro Českou republiku vyčleněno 787,4 miliardy korun.

Nejvíce evropských peněz bylo doposud schváleno v rámci Operačního programu Doprava, téměř 85 procent z vyčleněných 5,77 miliardy eur (zhruba 146 miliard Kč). Mezi aktuálně schválené velké dopravní projekty patří mimo jiné modernizce železniční trati mezi Benešovem u Prahy a Strančicemi, na níž Evropské komise (EK) schválila dotaci čtyři miliardy korun. Dalších 2,71 miliardy Kč je schváleno na modernizaci první části trati Veselí nad Lužnicí-Tábor.

Naopak nejméně peněz z evropských fondů bylo na začátku dubna schváleno v Operačním programu Životní prostředí, pouhých 7,4 procenta z vyčleněných 4,92 miliardy eur (zhruba 124 miliard Kč). Trojici velkých projektů aktuálně schválených v této oblasti tvoří ochrana vod v povodí Dyje se schválenou dotací 1,2 miliardy korun, environmentální opatření na Chebsku s dotací 542 miliónů a zlepšení kvality vody v Jihlavě a Svratce se schválenými 523 milióny Kč.

Peníze se mohou přesouvat mezi programy

Čerpání peněz z jednotlivých operačních programů bude v srpnu posuzovat vláda, která v pondělí schválila další postup v řízení evropských fondů s cílem neohrozit čerpání peněz z EU.

Pokud by některému z operačních programů hrozil nedostatek peněz, není vyloučen jejich přesun mezi programy, řekl ČTK mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Martin Ayrer.

V současné době však nejsou přesuny evropských peněz mezi jednotlivými operačními programy nutné, shrnul v Ostravě závěry analýzy ministerského Národního orgánu pro koordinaci Plachý. Právě o realokacích jednali na konci března ekonomičtí ministři. Například ministr financí Eduard Janota tehdy uvedl, že si umí představit přesun peněz z méně úspěšných operačních programů tam, kde se více uplatní.