"U provedení pro Liberecký kraj počítáme s rychlostí do 100 kilometrů za hodinu, ale s možností provozu na naší nejstrmější trati z Tanvaldu do Kořenova. Vozy na Vysočině budou konstruovány pro rychlost do 120 kilometrů za hodinu," popsal náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Sedmnáct vagonů bude jezdit na Vysočině, 16 nových vozidel pošlou dráhy na Liberecko. Nové vlaky mají částečně nahradit staré lokálky, hlavně ty přezdívané "autobusy na kolejích" řady 810. Zhruba půlmiliardou by na ně měla přispět Evropská unie.

Na Vysočině jsou tyto vozy určeny například pro tratě z Havlíčkova Brodu do Křižanova, přes Jihlavu do Počátek-Žirovnice nebo Světlé nad Sázavou a pro trať z Jihlavy do Třebíče. V Libereckém kraji pak budou jezdit z Liberce do Frýdlantu v Čechách nebo z Liberce přes Tanvald do Harrachova. Objeví se ale i na některých dalších lokálkách v regionu.

Výměna lokálek se chystá i v dalších krajích, třetí a čtvrtý na řadě bude zřejmě Pardubický a Královéhradecký kraj. Kromě samostatných motorových vagonů chtějí dráhy pro regiony koupit i dvouvozové motorové jednotky a elektrické jednoposchoďové pantografy pro příměstskou dopravu v okolí krajských metropolí.

Nákup nových vlaků pro kraje je na dráze novinkou. Dopravce dosud sázel především na rekonstrukce starých motoráků.