Přestože česká automobilka Škoda vyrábí své vozy v Mladé Boleslavi, je to paradoxně právě škodovka, kterou si Češi pořizovali v poslední době v zahraničí nejčastěji.

Ještě před třemi a více lety se jim to výrazně vyplácelo především v Německu, kde údajně šlo koupit škodovku až o sto tisíc korun levněji než v ČR. Škoda tam měla mnohem větší konkurenci než na domácím trhu, a její prodejci tak nabízeli nižší ceny.

Mezi nejčastěji kupovanými novými vozy jsou hned za škodovkou, fordem a volkswagenem luxusní, a tedy i drahé značky jako například německé Audi či BMW.

O zájmu Čechů o nákup na českých silnicích méně obvyklých aut ze zahraničí zase svědčí například počet přivezených terénních vozů značky Hummer. Loni jich bylo v ČR zaregistrováno devět, ale hned osm si jejich majitelé dovezli z ciziny.

Rozhoduje i čekací doba

V poslední době ale žádná z okolních zemí či států EU nemá podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla výrazně nižší ceny aut než Česko, ty se prý liší jen v rámci různých krátkodobých akčních nabídek.

„Jak v zahraničí, tak i v České republice se dělají akční slevy, buďto celostátní, nebo ji udělá jen konkrétní značkový prodejce. Takže když bude člověk hledat, může v jeden moment zjistit, že daná značka je nejlevnější v Česku, ale za měsíc to zase bude ve Španělsku, za další v Belgii,“ řekl Právu Tunkl.

Ceny aut se podle něj všude po Evropě vyrovnaly, lidé prý spíše využívají nákupu nových aut v jiných zemích v případě, kdy je v jejich vlasti příliš dlouhá čekací doba na objednaný nový vůz a v zahraničí jej mohou získat dříve. Platí to prý i obráceně.

Odpovědi na nejčastější otázky
Jaké jsou administrativní nástrahy?
Pokud si řidič koupí nové auto u zahraničního prodejce, obdrží od něj tzv. COC list, který je potvrzením originality vozu. S tímto listem pak musí zajít na obecní úřad obce s rozšířenou působností v místě trvalého bydliště, kde následně obdrží český technický průkaz.
Výjimkou jsou podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky případy, kdy si český řidič pořídí v zahraničí sice nové auto, ale už zaregistrované prodejcem, tedy už se zápisem v COC listu, například předváděcí vůz, který bývá často mnohem levnější.
„S obdrženým COC listem pak musí řidič, který si třeba předváděcí vůz koupil, zajít na Českou evidenční kontrolu, kde potvrdí jeho pravost. Teprve poté půjde na obecní úřad pro technický průkaz,“ upřesnil Hanzelka.
Za nová auta se přitom při registraci na úřadě považují podle Radka Ležatky z ministerstva financí všechny vozy, které byly dodány do šesti měsíců od prvního uvedení do provozu nebo nemají najeto více než šest tisíc kilometrů, což jsou třeba právě předváděcí vozy.
V okamžiku, kdy si Čech pořídí v zahraničí již ojeté vozidlo, musí dostat od prodejce originální technický průkaz a poté v Česku absolvovat Státní technickou kontrolu.
Může se daň hradit dvakrát?
Běžný člověk, tedy fyzická osoba, za auto zaplatí daň pouze jednou. Obecně platí, že když nové auto kupuje v jiné zemi EU, prodejce by mu vůz měl prodat bez tamní daně.
Po nákupu má deset dnů na to, aby pořízení nového auta ohlásil na příslušný finanční úřad v Česku. Zároveň musí podat daňové přiznání, na jehož základě pak úředníci vyměří řidiči částku daně, kterou pak musí dotyčný uhradit do pětadvaceti dnů. Ta přitom činí 20 procent.
Může se stát, že prodejce neuvěří zájemci, že chce vůz provozovat v jiné zemi. Pak musí zaplatit celou částku včetně tamní daně. Sice po příjezdu do Česka uhradí další dvacetiprocentní daň, ale prodejce by měl zaplacenou daň po registraci vozu vrátit.
Ojeté vozidlo pořízené v zemi EU už řidiči v tuzemsku zdanit nemusí, kupovali ho za cenu včetně daně.
Právnické osoby si na rozdíl od těch fyzických podle ministerstva financí pořizují nová auta v zahraničí za cenu včetně DPH. Vynaložené náklady včetně DPH pak uplatní v daňových nákladech ve formě odpisů.
Platí záruky?
Minimální dvouletá záruka na nové auto zakoupené v zahraničí u autorizovaného prodejce platí následně i v ČR. Takže pokud majitel vozu potřebuje v záruční době něco na autě opravit, nemusí jezdit do značkového servisu v místě, kde vozidlo koupil, ale do autorizovaného servisu téže značky v Česku.
Podle Tunkla někteří výrobci aut nabízejí i delší záruční dobu, například KIA až sedmiletou. Řidič si ale při nákupu takového vozu v zahraničí musí dát pozor, zda zmíněná prodloužená záruční lhůta platí pro danou značku i v ČR.
Pokud se kupující rozhodne kvůli nespokojenosti auto vrátit, musí tak učinit vždy v místě, kde ho koupil.