Většinu postižených tvoří přitom starší občané, kteří jsou pro dealery nejsnadnější kořistí.

Dealeři zákazníky nalákají na to, že budou mít nižší cenu, než platí u současného dodavatele. Přitom je neinformují například o tom, že musí zaplatit takzvaný aktivační poplatek nebo že jim hrozí několikatisícová pokuta při předčasném vypovězení smlouvy s dosavadním dodavatelem.

V některých případech se prodejci dokonce vydávají za pracovníky velkých dodavatelů a chtějí po lidech podpis nové smlouvy nebo jim oznámí, že současný dodavatel již v místě jejich bydliště energii nedodává, a oni tak mají podepsat smlouvu s novým dodavatelem.

Na prodejce se chystá inspekce

Energetický regulační úřad (ERÚ), na jehož stole se hromadí stále více nových stížností, chce celou věc předat k prozkoumání České obchodní inspekci (ČOI).

„Stížností v této chvíli je více než sto, primárně vůči společnosti Bohemia Energy. Pár ještě vůči jiným firmám, ale to jsou jednotky případů. Domluvili jsme se s ČOI a Státní energetickou inspekcí a v současné době připravujeme postoupení několika velmi křiklavých případů na ČOI,“ řekl Právu místopředseda ERÚ Blahoslav Němeček.

Podle odborníků mohou být ale lidí, kteří naletěli tisíce. Ne každý člověk, který se nechá napálit, si jde stěžovat.

Podle generálního sekretáře České plynárenské unie Josefa Kastla v Česku nyní působí asi 100 dodavatelů elektřiny a zemního plynu. Praktiky některých z nich se plynařům nelíbí. „Máme podezření, že jde o nekalou soutěž. Obrátili jsme se proto na regulační úřady, aby ty praktiky zarazil,“ sdělil Právu Kastl. Řešením podle něho je stanovit při prodeji elektřiny a plynu jasná pravidla.

 

„Mnohdy je zákazníkovi přislíbena například sleva 10 procent, ale v době, kdy zákazník smlouvu podepisuje, není mu předložen žádný konkrétní ceník a následně zjistí, že platí jiné ceny, než co mu bylo slíbeno.Místopředseda ERÚ Bohuslav Němeček

 

Problémy jsou podle Němečka dvojího typu. „Zákazníci jsou uváděni v omyl při samotném sjednávání smlouvy, například se vyskytly případy, že obchodní zástupci těchto společností říkají, že jejich dodavatel, třeba společnost ČEZ nebo E.ON v daném místě končí svou činnost, a z toho důvodu musejí zákazníci podepsat smlouvu s jiným dodavatelem.

Zákazníci jsou manipulativně informování nepravdivě, dealeři staví lidi do situace, že jim nic jiného nezbývá. Zákazníci si to později ověřují a zjišťují, že ty informace byly nepravdivé,“ popsal situaci Němeček.

Tuto praxi potvrdil Právu mluvčí PRE Petr Holubec. „Velkým problémem je to, že se obchodní zástupci některých menších dodavatelů elektřiny vydávají za pracovníky PRE. Dealeři říkají, že jsou přímo pracovníky PRE nebo že PRE v dané oblasti končí či mění ceny a oni jsou pověřeni podepsat s našimi zákazníky nové smlouvy,“ uvedl mluvčí.

Za ukončení smlouvy pokuta až 10 tisíc

Velkým problémem jsou podle Němečka samotné podmínky smlouvy. „U některých dodavatelů existuje i deaktivační poplatek, to je specialita společnosti Bohemia Energy. Když se po výše uvedených problémech zákazník rozhodne, že chce smlouvu ukončit, musí zaplatit deaktivační poplatek, který původně výhodnou cenovou nabídku posílá do úplně jiné úrovně,“ řekl Němeček. Velcí dodavatelé, například Skupina RWE, E.ON či PRE si žádné poplatky za předčasné ukončení smlouvy neúčtují.

„V jednotlivých kancelářích v regionech registrujeme, že řada zákazníků má zájem se k nám vrátit, ale mají problém s vyvázáním se ze smluv se současnými dodavateli,“ řekl Právu mluvčí skupiny RWE Martin Chalupský.

„Obracejí se na nás naši bývalí zákazníci se žádostí o pomoc. Snažíme se jim poradit, jak postupovat, pokud chtějí své rozhodnutí zvrátit, tedy v případě, že to je ještě možné a není to pro ně nevýhodné. Setkáváme se s tím řádově v desítkách případů,“ řekl Právu mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Podle mediálního zástupce Bohemia Energy Lukáše Nováka ale tlak na malé dodavatele pramení z nervozity velkých dodavatelů, kterým odcházejí zákazníci. Velké firmy se podle něho zase snaží získat zpět ztracené zákazníky, i když vědí, že těmto lidem hrozí za předčasné vypovězení smlouvy smluvní pokuta.

„Když uzavřeme se zákazníkem smlouvu, nakoupíme či rezervujeme pro něj potřebné množství energie. Účelem smluvní pokuty je alespoň částečné pokrytí ztráty, která nám plyne z toho, že zákazník již koupenou energii neodebere,“ vysvětlil Novák. Výše smluvní pokuty se stanoví podle velikosti odběru zákazníka a pohybuje se od 1000 do více než 10 tisíc korun.
Podle Nováka rovněž zákazníci, kteří odstoupí od smlouvy do 30 dnů od podpisu, smluvní pokutu neplatí.

Lidé někdy platí i více než předtím

„Mnohdy je zákazníkovi přislíbena například sleva 10 procent oproti tomu, co platí v současnosti, ale v době, kdy zákazník smlouvu podepisuje, není mu předložen žádný konkrétní ceník a následně zjistí, že platí jiné ceny, než co mu bylo slíbeno,“ prohlásil Němeček.

U menších dodavatelů se platí i takzvaný aktivační poplatek ve výši několika set korun. „Máme spočítáno, že úspora díky nižším cenám malých dodavatelů může činit maximálně několik stokorun za rok a to již jen aktivační poplatek neguje,“ řekl Holubec.

S tím nesouhlasí Novák. Aktivační poplatek u domácností, které jsou zákazníky Bohemia Energy, podle něho činí u domácností v průměru 300 korun. „Díky nižším cenám od naší firmy se klientům náklady na poplatek vrátí za několik měsíců, nejdéle za rok,“ uvedl Novák.

Odpojeni od plynu

Podle Vladimíra Váchy, mluvčího společnosti E.ON, už byli někteří lidé kvůli nečinnosti nového dodavatele dokonce odpojeni od přívodu plynu. Obchodní zástupci podle něho u plynu vyžadují sdruženou smlouvu o dodávkách a připojení. Podpisem plné moci zplnomocňuje klient společnost k provedení všech dalších kroků po uzavření smlouvy. Společnost má tedy vypovědět smlouvu stávajícímu dodavateli a uzavřít novou smlouvu s místním provozovatelem distribuční soustavy. „To ale Bohemia Energy neudělala a náš bývalý zákazník byl odpojen od dodávek plynu. Potom nám volají překvapení lidé a chtějí od nás pomoc,“ uvedl Vácha.

Podpis na chodbě

Hlavně starší lidé často podepíšou přímo na chodbě smlouvu, aniž by měli bližší informace.

„Podomní prodej označujeme za poměrně neetický a nevhodný a plně se od něho distancujeme. Myslím, že přítmí chodby není správné místo pro podpis smlouvy na odběr elektřiny,“ řekl Holubec.

„Jde například o to, že zástupci těchto společností osloví potenciálního zákazníka doma a ihned vyžaduj podpis smlouvy a plné moci. To je problémem zejména u starších lidí,“ řekl Vácha.

Podle Nováka má ale Bohemia Energy pro prodej několik smluvních partnerských firem a jejich práci pravidelně kontroluje. „Navíc každému zákazníkovi, který podepíše smlouvu s obchodním zástupcem, ještě telefonujeme a ověřujeme, zda má o službu skutečně zájem,“ dodal Novák.

Podomní prodej má podle Nováka špatnou pověst už léta. „Tímto způsobem se přitom prodává spousta věcí, od kosmetiky, po programy mobilních operátorů,“ uzavřel Novák.