Někde totiž musí mít autobus kola, motor a také dost velkou nádrž. A tak ke každému sedadlu vede poměrně vysoký schod, někdy i dva. Pouze ti, kteří se spokojí s devíti sklápěcími sedačkami na plošině a jízdou bokem, nemusejí nikam šplhat.

„To je snad pro kamzíky,“ komentovala svůj výstup do druhé řady sedadel starší paní jedoucí na lince 195. Schody, bez jejichž zdolání si cestující prakticky nesedne, jsou prý cenou za nízkou nástupní plošinu. „Je to daň nízkopodlažnímu autobusu,“ míní Václav Novotný z dopravního podniku, který velí sekci autobusy.

Tím, že se do něj dá nastoupit jedním schodem na nízkou plošinu jsou splněny nízkopodlažní podmínky. Hlavní město těchto autobusů nakoupí do osmi let 720, z toho 235 kloubových. „Já je prakticky musím vzít. Můžu sice tlačit na Ropid, že je to k ničemu, a můžeme jezdit tím, co bylo dříve, ale půjdeme tak proti evropskému trendu,“ řekl Novotný. Připustil ale, že tomu, komu dělají schody problém, se v nových vozidlech bude cestovat hůře. Spousta lidí proto prý zůstane stát u dveří, a tak znesnadní ostatním nástup i výstup.

Dvacet zbrusu nových autobusů hromadné dopravy v Praze. Zdroj: Stream.cz

Kromě toho nové autobusy pojmou daleko méně lidí než současné Karosy – Renault. Jejich kapacita je 34 míst k sezení a 99 ke stání. V těch nových si sedne jen 26 lidí a 76 jich může stát. „Na trhu ale nic jiného není. Tento typ vyšel jako nejpovedeněji provedené nízkopodlažní vozidlo,“ konstatoval Novotný.

„Když otevřeli nový pavilón opic, tak tam bylo taky hodně šplháníčka,“ přirovnal vnitřek busu odborový předák Petr Pulec. Autobusy mají podle něho ale problémů víc, které se však dají vychytat. Řidičům se například nelíbí, že kamerový systém nesnímá pouze dění uvnitř autobusu, ale kamera je i v jejich kabině. „Je to nepříjemné, zasahuje to do našich výsostných vod,“ tvrdí Pulec. Pasažéři by si prý měli dát pozor na otevírání dveří.

Autobusy jsou levnější, ale vývojově pět let pozadu

„Kdo stojí u pravé strany a drží se pohyblivé tyče palcem dolů, tak mu tyč při otevření dveří zkroutí ruku a prsty mu můžou ještě zajet za krycí plech. Také by o ně mohl přijít,“ shrnul. Kladem nových dopravních prostředků jsou údajně čtvery dveře, i když na úkor sedadel, ale především fakt, že spotřeba je v porovnání se současným parkem o pětinu nižší a do ovzduší uniká podstatně méně emisí a prachových částic.

Proti Karose je NB12 o milión korun levnější. Někteří odborníci si ale myslí, že nový model pro Prahu je vývojově tak pět let zpátky.