Další zlevňování nepřipouští například mladoboleslavská Škoda Auto, která je podle odborníků tvůrcem cen na českém automobilovém trhu.

„Ceny jsou v současné době na nejnižších hodnotách, jaké mohou dosáhnout, jsou nejnižší v historii. Snižování cen nechystáme,“ řekl Právu mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Zlevňování nepřipouští ani Ford. „Ceny jsou nyní tak nízko, že si nedokážeme představit jejich další snížení,“ sdělil mluvčí Fordu Martin Linhart. Podle něj lze nyní očekávat, že prodejci půjdou s cenami nahoru, a to už brzy.

„Většina aut se neprodává za letákové ceny, ale v akci. My garantujeme, že udržíme ceny na současné úrovni do konce září,“ dodal Linhart.

Akční nabídky již někde končí

Některé automobilky přitom již ceny zvýšily. Nešlo však většinou o růst standardních cen, ale o ukončení platnosti akční nabídky, anebo zdražení o několik tisíc je dáno tím, že v nové ceně je započítána vyšší výbava. Například Škoda Auto zdražila o deset tisíc korun oblíbenou fabii, ale v nové ceně nabízí klimatizaci. Renault zase zdražil až o deset tisíc korun nový Megane.

Prodejci se podle mluvčího automobilky Kia Patrika Fance zdražování zatím spíše bojí, protože na trhu je obrovský tlak. „Firmy jsou ale již u mnoha modelů na hranici rentability,“ uvedl Fanc. I podle něho proto nejsou současné ceny dlouhodobě udržitelné.

Nejlevnější auta lze v současnosti pořídit za cenu kolem 170 tisíc korun.

Faktické zlevnění aut by mohlo kupujícím přinést už jen zavedení šrotovného v Česku, ale to je zatím nejisté. Prezident Václav Klaus totiž zákon navržený soc. dem. vetoval a je otázka, zda Sněmovna veto do předčasných voleb přehlasuje. Zákon počítá se státním příspěvkem ve výši 30 000 korun při koupi nového vozu v ceně do půl miliónu korun, pokud jeho majitel odevzdá ke sběru autovrak starší deseti let, jehož byl vlastníkem aspoň dva roky.

Prodej osobních  vozů letos stoupl

Prodej nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku se za prvních sedm měsíců roku snížil ve srovnání se stejným loňským obdobím o 13 procent na 107 287 vozů.

Za poklesem stojí podle Svazu dovozců automobilů (SDA) nižší zájem firem, jejichž poptávka klesla o čtvrtinu. Samotný prodej osobních vozů však stoupl o osm procent na 93 378. Lehkých užitkových aut se letos prodalo jen 13 909, tedy o plných 62 procent méně než loni.

Tuto statistiku však podle SDA zkresluje přesun části vozů, dosud vykazovaných jako lehké užitkové, do kategorie osobních aut. Od letošního dubna totiž mohou podnikatelé i na osobní auta bez mřížky uplatňovat odpočet daně z přidané hodnoty.