Pokud teď novelu podpoří i Senát a podepíše prezident, nabude účinnosti od 1. ledna 2010. Pak budou moci váhu vozidel kontrolovat nejen policisté a celníci, ale ve spolupráci s nimi i městské a místní úřady.

Využít k tomu půjde nejen kontrolních stanic a mobilních vah, ale i tzv. nepřenosného vysokorychlostního kontrolního vážení, kdy jsou váhy tajně zabudovány přímo ve vozovce. Podobně jako při měření rychlosti stacionárním radarem tak váhy s kamerou automaticky odhalí a zaeviduje každé projíždějící přetížené vozidlo.

Jestliže řidič bez vážného důvodu změní trasu jízdy tak, aby se vědomě vyhnul místu, kde se vážení provádí, bude ho podle novely čekat pokuta až 30 tisíc korun, a provozovatele vozidla až 500 tisíc Kč.

Když se při kontrolním vážení zjistí, že vozidlo je přetíženo, dostane řidič blokovou pokutu do 15 tisíc Kč. Dalších 30 tisíc Kč by však musel zaplatit, kdyby pak s přetíženým vozidlem pokračoval v jízdě. Pro provozovatele vozidla by v tom případě byl postih až 100 tisíc Kč.

Ministerstvo dopravy musí vydat vyhlášku

Ministr dopravy Gustáv Slamečka uvítal, že do návrhu novely zákona o pozemních komunikacích byla dodatečně včleněna i pasáž o kontrolním vážení. Ministerským úředníkům tím ale teď přibude práce. „Musíme se totiž pustit do přípravy prováděcí vyhlášky, bez níž by tuto legislativní změnu nešlo v praxi realizovat,“ vysvětluje Hanzelka.

Že je větší přísnost na dopravce potřebná, ukazují i následující fakta. Jen v loňském roce bylo ve všech krajích přímo v provozu zkontrolováno celkem 28 752 nákladních vozidel. Za nedodržení předpisů dostalo 6384 řidičů blokovou pokutu a dalších 2348 zjištěných přestupků bylo postoupeno k řešení do správního řízení.

Počet nákladních vozidel na českých silnicích se přitom rok od roku zvyšuje. Do mýtného systému je v ČR zaregistrováno 330 tisíc kamiónů o hmotnosti 12 a více tun. Dalších až 150 tisíc menších náklaďáků do něj přibude v příštím roce, kdy se má podle už zmíněné novely zákona o pozemních komunikacích mýtná povinnost rozšířit na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny.

„Například na dálnicích stoupl za posledních patnáct let provoz o 240 procent, ale finanční prostředky na generální opravy a údržbu jsou na úrovni šedesáti procent z roku 1992,“ upozorňuje Ředitelství silnic a dálnic. Varující je zejména stav nejstarší a nejvytíženější dálnice D 1 (Praha–Brno). A skutečný tankodrom už připomínají mnohé silnice, po nichž se kamióny snaží objet úseky zpoplatněné mýtným.