Tatra musí snížit všechny náklady na úroveň odpovídající objemu zakázek. „Připravujeme propuštění přibližně 160 zaměstnanců jejichž pracovní zařazení souvisí s výrobou. V oblasti administrativních a všeobecných činností se propouštění dotkne přibližně deseti procent zaměstnanců,“ prohlásil předseda představenstva a generální ředitel Tatry Ronald Adams.

I když skutečné počty prý dosud stanoveny nebyly, má po redukci pracovat v automobilce asi 2300 lidí. Úřad práce v Novém Jičíně už má informace o tom, že automobilka propustí minimálně 270 lidí.

„Dvě stě deset má jít přímo z Tatry, dalších šedesát z dceřiné firmy Taforge,“ potvrdil Miroslav Kardačinský, vedoucí odboru trhu práce. Podle něj Tatra zatím pouze avizovala další hromadné propouštění. „Je pravděpodobné, že propouštění oznámí i další tatrovácké dceřinky,“ připustil.

Odbory situaci chápou

Že Tatru čeká další „těžká hodinka“ přiznal i odborový předák Pavel Baroň. „Bude to přes 400 lidí. Výpovědi jsou k poslednímu srpnu, to znamená, že od září by už neměli být v práci,“ vysvětlil. Ti, co kývnou na nabídku firmy a odejdou okamžitě, mohou očekávat odstupné ve výši pěti měsíčních platů. „Lidé s dvouměsíční výpovědní lhůtu dostanou ze zákona tříměsíční odstupné,“ poznamenal Baroň. Zda plánované opatření je či není tvrdé nechtěl moc hodnotit. „Náklady se prostě musí ořezat natvrdo, pokud se má fabrika zachránit. A někteří vlastníci by byli myslím ještě radikálnější,“ naznačil.

Předseda představenstva Tatry Ronald Adams potvrdil, že chce-li se automobilka zachránit, musí opět propouštět.

:. Předseda představenstva Tatry Ronald Adams potvrdil, že chce-li se automobilka zachránit, musí opět propouštět. FOTO: Pavel Karban, Právo

Nejen propouštění má Tatře pomoci zpět na nohy. Letošní celozávodní dovolená bude zřejmě pro velkou část zaměstnanců delší než obvyklé dva týdny. „Běžně je v posledních dvou červencových týdnech. Z důvodu zásob dokončených vozů a kvůli celosvětové finanční krizi, ale nebude zapotřebí, aby v srpnu byly všechny výrobní a montážní úseky v provozu. Proto bude práce na některých provozech přerušena déle než dva týdny,“ potvrdil Adams. Důvodem opětovného přerušení výroby je nedostatek zakázek. „Na několika potenciálních zakázkách v současné době pracujeme, žádná z nich nebyla dosud zrušena ale ani potvrzena. Zdá se, že trhy vyčkávají, až tato krize dosáhne svého dna.“

Pomoci by mohla mladoboleslavská Škodovka

Alespoň na chvíli by Tatře mohla vytrhnout pomyslný trn z paty mladoboleslavská Škodovka, která by měla zájem na čas zaměstnat některé tatrováky. „Budeme se snažit zařídit a připravit vše tak, aby někteří zaměstnanci mohli ve Škodě pracovat dokud se situace u nás opět nezlepší,“ poukázal generální ředitel Tatry s tím, že na počtech lidí a termínech se zatím s vedením automobilky z Mladé Boleslavi nedohodl. Předseda tatrováckých odborů Baroň je ale přesvědčen, že nabídka přišla od Škodovky pozdě. „Navíc půjde o desítky lidí, nebudou to žádné stovky,“ tlumil optimismus.

Loňský rok skončil pro Tatru nejvyšší ztrátou v tomto století. Dosáhla 712 milionů korun, přičemž na mateřskou společnost připadá prodělek 572 milionů. Automobilka naposledy více prodělala v roce 1999, a to částku přesahující 2,6 miliard korun.

Tatru přes dvojici firem, Tatra Holdings a Black River, vlastní indická společnost Vectra, americký byznysmen Sam Eyde, belgická investiční společnost KBC Private Equity a firma Meadow Hill Investments ovládaná předsedou představenstva Adamsem.