Hlavní obsah

Mýtné je v krizi výhodnější než dálniční známky

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

V Poslanecké sněmovně se tento týden opět rozhoří spor o navrhované rozšíření mýtné povinnosti na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny. Zatímco ministr dopravy Petr Bendl (ODS) se snaží prosadit odsunutí tohoto záměru až na rok 2011, někteří ekonomové tvrdí, že by to byla chyba.

Článek

 „V krizi pomáhá podnikatelům právě odstranění paušálních plateb, jako je dálniční kupón. Mýtné jim totiž umožní platit za dálnice jen tehdy, pokud je skutečně využívají. Mohou tak regulovat své náklady podle dané situace, což u roční paušální časové platby není možné,“ řekl v pondělí Právu člen protikrizové rady vlády NERV Miloslav Zámečník.

Výhodnost rozšíření mýtného dokládají i propočty expertů z ČVUT. Roční dálniční známka pro nákladní vůz o hmotnosti od 3,5 do 11,99 tuny přijde dopravce na 8000 korun. Aby zaplatil stejnou částku na mýtném, mohl by najezdit po dálnicích každý den až 30 kilometrů. Přitom firmy, zajišťující zásobování malými kamióny, využívají dálnice jen zřídka. V České republice platí zatím mýtné pouze těžké kamióny a autobusy o hmotnosti 12 a více tun. V průměru se od nich vybírají čtyři koruny za každý kilometr ujetý po dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných úsecích silnic první třídy.

Předkladateli novely, která má v Česku rozšířit mýtné na všechna nákladní auta nad 3,5 tuny, jsou poslanci Oldřich Vojíř (ODS), Pavel Suchánek (ODS) a Jan Kasal (KDU-ČSL). Sněmovna jejich návrh propustila do druhého čtení už loni v říjnu, pak to ale několikrát odložila. Druhého a případně třetího čtení by se tak předkladatelé měli konečně dočkat na březnové schůzi Sněmovny, která začíná v úterý odpoledne.

Ministr dopravy lobboval v hospodářském výboru

Vláda Mirka Topolánka má rozšíření mýtného ve svém programovém prohlášení. „Domlouvalo se to ovšem v době, kdy hospodářství v Česku rostlo. Něco úplně jiného je zavádět zpoplatnění automobilů nad tři a půl tuny v době hospodářské recese, kdy jsme rádi, že podnikatelský sektor funguje,“ trvá na svém Bendl.

Ministr dopravy proti rozšíření mýtného úspěšně lobboval ve sněmovním hospodářském výboru. Většina jeho členů tak podpoří pozměňovací návrh, aby se mýto pro nákladní auta nad 3,5 tuny skutečně odložilo až na rok 2011. „Bylo by určitě chybou zatěžovat střední a malé dopravce v nynější krizi dalšími náklady,“ zdůvodnil Bendl nutnost takového kroku.

Většině dopravců by prý mýto nevadilo

Rychlé rozšíření mýtné povinnosti na všechny nákladní automobily by přitom uvítala řada autodopravců. „S výkonovým zpoplatněním vozidel nad 3,5 tuny nemáme problém, protože je spravedlivé. Ovšem za předpokladu, že celý systém bude efektivní,“ uvedl Martin Špryňar, generální tajemník sdružení Česmad Bohemia.

„Podle našeho orientačního průzkumu by se přeměna dálničních známek na mýtné nedotkla až tří čtvrtin dopravců. Více než dnes by musely platit hlavně tranzitující vozy,“ ujišťuje zase Pavel Kuchálik z ÚAMK.

Příjmy z mýtného jdou do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a využívány jsou na opravy i další výstavbu silniční sítě. Letos však v důsledku krize podstatně ubylo autodopravcům zakázek a výběr mýtného se ve srovnání se stejným loňským obdobím propadl v ČR o 19 procent. Ekonomové připomínají, že kromě přílivu dalších peněz do SFDI by mýtné pro menší kamióny zkompletovalo český mýtný systém a nevyžádalo by si to přitom téměř žádné investice.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám