Na začátku minulého století jezdilo po Spojených státech jen několik tisíc automobilů, přičemž jako zlomový lze označit rok 1900, kdy měl velký úspěch a ohlas autosalon pořádaný v New Yorku. V následujících letech nabral tamní autoprůmysl na obrátkách.

Společnost General Motors založil 16. září 1908 William Durant. Ještě než Durant začal vyrábět motorové vozy, konstruoval "auta“ tažená koňmi. Právě v roce 1908 GM koupila Buick Motor Company, během následujících let se však koncern rozšířil o výrobu vozů Oldsmobile či Cadillac.

 

:. Německý Opel ještě než začal vyrábět auta, dělal šicí stroje.
FOTO: GM

Závodní vůz Opelu v roce 1914

:. Závodní vůz Opelu v roce 1914
FOTO: GM

GM se začala "roztahovat" po světě až o mnoho let později. Pod křídla firmy se až v roce 1929 dostal německý Opel. Firma vznikla již v druhé polovině 19. století, ale nejprve vyráběla jen šicí stroje a později kola. Od roku 1899 zahájil Opel výrobu automobilů.

Od boomu automobilů ke zlaté éře designu

Ve dvacátých letech minulého století zažily USA velkou poptávku po autech. Výroba vozů se navíc zaměřila více na inovaci designu a zvyšování výkonu.

 

:. Chevrolet 490
FOTO: GM

Vauxhall se dostal pod křídla GM v roce 1925.

:. Britský Vauxhall se dostal pod křídla GM v roce 1925.
FOTO: GM

 

:. Cadillac v roce 1927
FOTO: GM

Ve třicátých letech i přes hospodářskou krizi pokračovala automobilka GM ve svých vizích a nadále své vozy zdokonalovala. Na začátku 40. let automobilka pomáhala ve zbrojním průmyslu během druhé světové války. Padesátá léta společnost označuje jako zlatou éru designu, na konci tohoto období představila jeden ze svých nejproslulejších a největších vozů Cadillac El Dorado.

Nákladní Chevrolet (1930)

:. Nákladní Chevrolet (1930)
FOTO: GM

 

:. Buick Y Job (1938)
FOTO: GM

 

:. Opel Olympia (1936)
FOTO: GM

 

:. Saab (1947), součástí GM je švédská automobilka až od roku 1989
FOTO: GM

 

:. Chevrolet Corvette (1953)
FOTO: GM

Inovace, ekologie, bezpečnost, úspěch 

Následná šedesátá a sedmdesátá léta znamenala velký přerod autoprůmyslu. Svůj vliv sehrály rostoucí ceny ropy či větší snaha po "ekologičnosti“. Například v roce 1971 GM představila vůz jezdící na bezolovnatý benzín, o dva roky později začala montovat do svých aut jako vůbec první společnost airbag.

Konec minulého století byl pro GM opět obdobím růstu. V roce 1989 se do koncernu dostal švédský Saab. GM v roce 1995 prodala mimo Severní Ameriku vůbec poprvé více než tři milióny vozů, doma pak pokořil hranici pěti miliónů prodaných aut.

Opel Cadet (1963)

:. Opel Kadett (1963)
FOTO: GM

 

:. Cadillac El Dorado (1959)
FOTO: GM

 

:. Chevrolet Blazer (1969)
FOTO: GM

 

:. Chevrolet Impala (1977)
FOTO: GM

 

:. Chevrolet Corvette (1984)
FOTO: GM

Opel Corsa (1983)

:. Opel Corsa (1983)
FOTO: GM

 

:. V roce 1987 představila automobilka General Motors své solární vozidlo.
FOTO: GM

Ztráta prvenstí, boj o přežití

Nové tisíciletí celé odvětví ovládla snaha o výrobu co nejekologičtějšího vozu. GM stále roste, chrlí nové modely a prodeje závratně rostou, a to až do roku 2008, kdy krize srazí celý autoprůmysl na kolena. General Motors bojuje o přežití, bez vládní pomoci by přišel rychlý pád.

V době hospodářského úpadku společnost ztrácí své světové prvenství, které po 77 letech předala japonské Toyotě. V roce 2008 GM prodala 8,36 miliónů vozů po celém světě. Stejně jako u GM je osud nahnutý i u jejích divizí v Evropě. O přežití bojuje jak Opel, tak i Saab.

 

:. Opel Vectra (2003)
FOTO: GM

Saab Biopower (2005)

:. Saab Biopower (2005)
FOTO: GM

Opel v Ženevě představil nový elektromobil

:. V Ženevě představil Opel nový elektromobil s názvem Ampera.
FOTO: Reuters